I en børsmelding fredag skriver Norwegian at kapitalinnhentingen i selskapet er overtegnet. Aksjen stiger kraftig i åpningstimen på Børsen, og omsettes for rundt 34 kroner.

Tegningsrettene i kapitalinnhentingen, som ble tilgjengelig for handel på markedet fredag, omsettes for om lag 16 kroner. Disse tegningsrettene gir en investor rett til å kjøpe aksjer til kurs 6,26 kroner i kapitalutvidelsen.

– Det føles veldig godt å få denne støtten fra markedet når vi er på oppløpssiden av et langt og utfordrende løp. Den store interessen om å få være med på laget i Norwegian fremover tar vi til inntekt for at troen på selskapets strategi og planer for fremtiden er sterk, sier konsernsjef Jacob Schram i en melding.

– Restruktureringen vi er i ferd med å gjennomføre nå vil posisjonere oss godt når luftfarten igjen vil ta seg opp. En ny finansiell struktur, en forenklet organisasjonsstruktur, og et tydelig og godt tilbud til kundene er alle viktige forhold som gjør oss godt rustet for tiden fremover.

Mandag denne uken ble det klart at seks milliarder kroner i friske penger skal skytes inn i selskapet, som i vår har vært gjennom en omfattende rekonstruksjon- og konkursbeskyttelsesprosess.

Seks hjørnesteinsinvestorer

Seks såkalte hjørnesteinsinvestorer hadde sammen forpliktet seg til å kjøpe aksjer for 2,9 milliarder kroner i kapitalinnhentingen. Nesten en milliard nye aksjer skal utstedes, og kursen i kapitalutvidelsen er satt til 6,26 kroner.

Dette er de seks hjørnesteinsinvestorene:

  • John Fredriksens private investeringsselskap Geveran Trading.
  • Sundt-familiens investeringsselskap Sundt as.
  • Ludvig Lorentzen og tilknyttede.
  • DNB Asset Management.
  • Folketrygdfondet.
  • Nordea Investment Management.

I prospektet som ble publisert torsdag kveld, kommer det frem at bare fire av disse kommer til å få andeler på mer enn fem prosent av emisjonen. De fire er Fredriksens investeringsselskap Geveran Trading, Sundt-familiens investeringsselskap, DNB Asset Management og Folketrygdfondet.

Nærmere detaljer om hvor mye de ulike investorene tegner seg for, og hvilke investorer som har gått sammen med Ludvig Lorentzen, finnes ikke i prospektet.

Tidligere i uken sa Norwegians finansdirektør Geir Karlsen til DN at det var viktig å få med seg konsortiet i kapitalinnhentingen.

Karlsen har selv jobbet tett på Fredriksen, først i tankrederiet Frontline tidlig på 2000-tallet, og så som finansdirektør i Fredriksens tørrlastrederiet Golden Ocean.

Han ville ikke kommentere dialogen med sin gamle sjefs selskap spesifikt.

– Som en del av planen vi la frem i den irske examiner-prosessen samt den norske rekonstruksjonen så var ett av elementene at vi måtte hente kapital. For at planen skulle bli godkjent var det viktig at vi hadde hjørnesteinsinvestorer som signaliserte solid interesse for vår forretningsplan, sa Karlsen.

Koster dyrt

DN skrev torsdag kveld at flyselskapet må ut med 127 millioner kroner for å betale advokater og rådgivere med arbeidet for å redde flyselskapet og få inn de nye friske milliardene.

Rådgiverne som kan dele pengene er blant andre DNB Markets og ABG Sundal Collier som tilretteleggere, og advokatfirmaet Bahr som Norwegians juridiske rådgiver.

Finansdirektør Geir Karlsen sier selskapet har jobbet for å minimere kostnadene sammenlignet med hva rekonstruksjon kan koste i andre land.

– Sett i forhold til for eksempel en amerikansk rekonstruksjon, Chapter 11, skriver han til DN, med henvisning til amerikansk konkurslovgivning og regler for rekonstruksjon.

– Norwegian har gjennomgått en total restrukturering, 70 prosent av flyflåten og 90 prosent av kapitalstrukturen. Total gjeld er kuttet med i størrelsesorden 40 milliarder kroner sett i forhold til situasjonen i 2020, i tillegg til 85 milliarder kroner i fremtidige forpliktelser, skriver han, og legger til:

– I lys av dette mener vi at de kostnader som har påløpt i denne prosessen er langt lavere enn sammenlignbare prosesser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.