Forvalter Martin Mølsæter leverte i fjor negativ avkastning på 25 prosent i fondet First Generator. Det gjorde First til det dårligste norske aksjefondet i fjor.

Ett av Mølsæters heteste lodd var flyselskapet Norwegian, men avkastningen var langt fra het. Norwegian påførte First-fondet store tap og Mølsæter solgte seg ut av aksjen i januar i år.

Nå, 15 uker senere og med et verdifall i Norwegian-aksjen på 60 prosent, går Mølsæter plutselig inn igjen. Mandag ligger fondet hans inne på listen over Norwegians største aksjonærer. Denne gangen med aksjer verdt 29 millioner kroner.

Tror på høyere billettpriser

– Det er fryktelig mye negative nyheter bakt inn i aksjekursen, sier Mølsæter, som forvalter rundt 1,4 milliarder kroner for sine kunder.

Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos har det siste halve året kjempet for å overholde lånebetingelsene, kutte kostnader og dreie kursen bort fra vekst og i stedet få til lønnsomhet. Selskapet fikk nylig inn tre milliarder i frisk egenkapital fra eierne, men ble så rammet av Boeing-krisen der alle fly av typen 737 Max er satt på bakken som følge av to fatale ulykker på under et halvt år.

For øvrig har Norwegian vært preget av mye motortrøbbel de siste fem årene.

Mølsæter forteller at han går inn i Norwegian igjen fordi han venter seg positive nyheter for det norske lavprisselskapet.

– Det gjelder både billettpriser og bedre punktlighet som gjør at de må betale mindre ut til kundene i disse standardgebyrene, som de måtte betale over én milliard kroner av i fjor. Nå har de gjort en del grep som gjør at en mulig «joint venture-løsning» er blitt lettere å få til, sier han.

Falt 100 kroner

I rundt ett år har Bjørn Kjos snakket om mulighetene for å selge inntil 140 fly til et nytt selskap og eie det med en finansiell partner i et såkalt «joint venture». Tidlig i år sa finansdirektør Geir Karlsen at man var langt på vei i å skille ut flyene. Litt senere sa Bjørn Kjos at det er inngått en intensjonsavtale med en asiatisk aktør. Men ennå er ingenting skjedd.

Martin Mølsæter tror en endelig avtale snart er på plass.

– De måtte først ferdigforhandle med flyleverandøren hvor de ikke helt hadde forhandlet ferdig prisene. I tillegg har de skjøvet på en del flybestillinger som gjør det lettere for et eventuelt «joint venture», sier han.

– Hvorfor det?

– Jeg tror en mulig «joint venture» vil ha levering litt lenger frem i tid for å planlegge litt, sier Mølsæter, som også påpeker at aksjekursen til Norwegian har falt 100 kroner siden han solgte seg ut. Det hjelper på.

I april ble Norwegian enig med Airbus om å utsette flyleveringer for nesten fem milliarder kroner.

Er best hittil i år

Hittil i år har Mølsæter truffet på «alt». Fondet han forvalter har så langt levert en avkastning på 21,59 prosent – og er med det årets beste norske fond med god margin. Til sammenligning er hovedindeksen på Oslo Børs opp 8,66 prosent. Mølsæters portefølje er proppfull av energiaksjer og shippingaksjer, og har fått god drahjelp fra oljeprisen som har steget 29 prosent i år.

En rekke analytikere og meglerhus har den siste tiden spådd et underskudd for Norwegian i år, tross Bjørn Kjos sine gjentatte løfter om overskudd. Mølsæter tror heller ikke på Kjos.

– Slik tilstanden er nå tror jeg de går i underskudd, sier han.

– Tror du de må hente penger igjen?

– Nei, da hadde jeg ikke kjøpt aksjene.

– Hvor mye må aksjen stige før du selger deg ut igjen?

– Hehe, det kan jeg ikke si til deg, sier Mølsæter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.