Det ble store bevegelser i Norwegian-aksjen tirsdag etter at flere detaljer fra kapitalinnhentingen de siste ukene ble kjent. Kursen falt kraftig da det ble kjent hvor mange aksjer hver enkelt av de nye hovedeierne får tildelt når ny aksjekapital er registrert torsdag.

Først er det ventet at Norwegian kan avslutte prosessen med konkursbeskyttelse i Irland og Norge onsdag.

Blant hjørnesteinsinvestorene er tildelingen av aksjer slik:

  • John Fredriksen, gjennom Geveran Trading, er tildelt 140 millioner nye aksjer til en verdi av 875 millioner kroner. Det gir en eierandel på 19,9 prosent av aksjekapitalen.
  • Sundt as er tildelt rundt 123 millioner nye aksjer til en verdi av 769 millioner kroner. Det gir en eierandel på 17,6 prosent.
  • Ludvig Lorentzen og partnere er blitt tildelt rundt 49 millioner nye aksjer til en verdi av rundt 300 millioner kroner. Det gir en eierandel på 6,8 prosent.

De tre familiene vil dermed få totalt 44 prosent eierandel når pengene er innbetalt torsdag.

Alle hjørnesteinsinvestorene – medregnet DNB Asset Management, Folketrygdfondet og Nordea-fondene – vil sitte med totalt 66,7 prosent eierandel.

Det er ukjent om de nye hovedeierne vil få egen representasjon i styret på generalforsamlingen 4. juni. Tirsdag skrev E24 at styreleder Niels Smedegaard ikke tar gjenvalg.

Kan få stor papirgevinst

Fredriksen-systemet blir en dominerende eier fra start i «nye» Norwegian. Pengene er altså først på konto hos Norwegian torsdag, som er første handelsdag, men om kursen tirsdag ettermiddag på mellom 18 og 19 kroner per aksje legges til grunn, betyr det implisitt at nye investorer allerede har omtrent tredoblet innsatsen.

Alle nye aksjer er tegnet for 6,26 kroner per aksje.

  • For Fredriksen vil aksjene i så fall være verd mellom 2,5 og 2,7 milliarder kroner, og det tilsvarer en papirgevinst på mellom 1,6 og 1,8 milliarder kroner.
  • For Sundt-familien er tilsvarende papirgevinst på mellom 1,4 og 1,6 milliarder kroner.

Det gjenstår å se kursutviklingen frem mot torsdag morgen, og bare i løpet av tirsdag svingte aksjen på det meste mellom 14,50 og 20,50 kroner.

Aksjehandelen ble stoppet

Kursen som investorer tirsdag var villige til å handle for, hadde så store variasjoner i åpningsauksjonen at handelen ble stoppet av Oslo Børs gjennom en såkalt «circuit breaker». Dette er en sikringsmetode der børsen stopper handelen i et verdipapir, slik at markedsaktørene får mulighet til å samle ny informasjon.

Det ble store bevegelser i Norwegian-aksjen da detaljer fra kapitalinnhentingen de siste ukene ble kjent i går.
Det ble store bevegelser i Norwegian-aksjen da detaljer fra kapitalinnhentingen de siste ukene ble kjent i går. (Foto: Elin Høyland)

Senere tirsdag formiddag kom det frem i en melding fra Oslo Børs at ordrer i forbindelse med kapitalinnhentingen skulle undersøkes, og at aksjen ble suspendert inntil videre. Like etter klokken 13 ble handelen gjenopptatt.

Aksjen falt 37 prosent ved handelsåpningen, men hentet seg noe inn, og handlet det meste av ettermiddagen til mellom 18 og 19 kroner. Det er en betydelig nedgang fra siste omsatte sluttkurs fredag ettermiddag, da aksjen ble handlet til nivåer rundt 23 kroner.

Vil bli utvannet senere

I forbindelse med kapitalinnhentingen kom det frem at kreditorer vil få oppgjør i både kontanter og aksjer, og det betyr at det kan utstedes inntil cirka 250 millioner nye aksjer tidligst om tre måneder fra nå. Om alle aksjene blir tegnet for, vil de tre dominerende familiene få redusert sin samlede eierandel fra 44 til 32,5 prosent, ifølge DNs beregninger.

Om to år kan aksjonærene bli ytterligere utvannet når hybridkapital kan bli gjort om til aksjer.

Før det skal Norwegian til sommeren gradvis gjenoppta virksomheten på vei ut av pandemien.

Gjennom fjoråret ble kassen til flyselskapet tappet for hver måned som gikk – og det meste av tiden med 300–500 millioner kroner i måneden. I fjerde kvartal i fjor brant selskapet cirka 250 millioner kroner i måneden.

Selskapet har varslet at kontantstrømmen også vil være negativ frem til virksomheten gjenåpnes senere i år.

Den nye forretningsplanen legger til grunn at etterspørselen skal komme gradvis tilbake gjennom den viktige sommersesongen frem til slutten av august.

Samtidig må Norwegian takle den nye utfordreren Flyr – startet av flyarving Erik G. Braathen – som planlegger å starte billettsalget i slutten av mai og ha første flyvning fra Oslo til Tromsø 30. juni.

I dag har Norwegian ti fly i drift, og det skal økes til cirka 50 fly i takt med gjenåpningen av grensene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.