Onsdag morgen la Norwegian frem nye detaljer rundt den forestående kapitalinnhentingen i flyselskapet.

  • Norwegian ønsker nå å hente inn mellom 4,5 og seks milliarder kroner. Dette er økt fra tidligere 4,5 til fem milliarder kroner.
  • Hjørnestensinvestorer har forpliktet seg til å tegne seg for aksjer for nesten 2,9 milliarder kroner. Det vil si at de vil kjøpe aksjer for denne summen.
  • Prisen investorene må betale for nye aksjer i selskapet, den såkalte tegningskursen, er satt til maks 6,99 kroner.

Norwegian steg umiddelbart fire prosent ved åpning på Oslo Børs onsdag formiddag. En drøy halvannen time etter børsåpning stiger aksjen over åtte prosent.

Har advart småinvestorer

Det har vært store svingninger for Norwegian-aksjonærene. Aksjekursen er nær utradert sammenlignet med hva den var for noen år tilbake, men de siste månedene har aksjen vært en yndet investering for mange investorer med til dels store kursutslag fra dag til dag.

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea-fondene har flere ganger advart småinvestorer mot å betale for mye for Norwegian-aksjen. Senest i slutten av mars mente han at aksjen fortsatt var ekstremt feilpriset.

Robert Næss i Nordea.
Robert Næss i Nordea. (Foto: Eivind Senneset)

Forvalteren laget da et regnestykke for å illustrere hva som skulle til for å forsvare prisingen av aksjen som da var 55-56 kroner. Utgangspunktet var en emisjonskurs på syv kroner per aksje, altså nesten den samme kursen Norwegian har kommunisert onsdag.

Kort fortalt var fasit at kursen måtte nær firedobles etter emisjonen for å forsvare dagens prising. Onsdag handles Norwegian-aksjen til rundt 54 kroner.

Ifølge onsdagens melding vil nye investorer som enten investerer i egenkapital og/eller hybridlån få rundt 70-75,7 prosent av aksjekapitalen etter restruktureringen, avhengig av hvor mye penger som hentes inn. Eksisterende aksjonærers originale aksjeinnehav vil utgjøre mellom 4,6-3,7 prosent av aksjekapitalen. Eksisterende aksjonærer får imidlertid tegningsretter i en tegningsrettsemisjon på opptil 400 millioner kroner. Dersom de bruker disse og deltar i emisjonen vil eksisterende eiere få en større andel av selskapet.

Langt færre fly

Det var rett før påske at en irsk dommer sa ja til Norwegians redningsplan. For to dager siden sa også norsk domstol ja til planen etter at kreditorene hadde stemt ja til redningsplanen for andre gang.

Norwegian vil se langt slankere ut fremover. Flåten vil reduseres til rundt 50 fly på vei ut av pandemien, fra 140 fly før korona. Alle langdistanseflyene av typen Boeing 787 Dreamliner går ut av flåten. Det gjør også alle nye fly av typen Boeing 737 Max.

Gjelden vil være redusert med mellom 62 og 65 milliarder kroner siden slutten av 2019. Samlet gjeld vil være mellom 16 og 20 milliarder kroner, hvorav seks til syv milliarder er knyttet til flyflåten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.