Merkevareselskapet Orklas driftsresultat økte med syv prosent i tredje kvartal og landet på 1.353 millioner kroner. Driftsinntektene økte med tre prosent til 10.126 millioner kroner, ifølge selskapets kvartalsrapport.

Resultatet før skatt endte på 1.364 millioner kroner, en oppgang på fire prosent.

Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka sier i en børsmelding at selskapet har hatt en salgsvekst blant annet i Finland, Sentral-Europa og India.

Samtidig har veksten vært svakere i Norge. Ruzicka skylder på sukkeravgiften og håper at Stortinget vedtar den foreslåtte reverseringen.

– Den enorme økningen i avgiftene har bidratt til en oppblomstring av nett- og grensehandel. Vi er glade for at regjeringen i forslaget til statsbudsjettet for 2019 går inn for å reversere beslutningen fra i fjor, ved å føre avgiften til 2017-nivå, sier han i kvartalsrapporten.

Orkla leverer en rekke merkevarer til dagligvarehandler som Grandiosa, Nugatti, Nidar og Kims.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.