Peter Ruzicka leverer tirsdag sitt siste kvartalsresultat som konsernsjef for Stein Erik Hagens matvaregigant Orkla. Etter dagens kvartalspresentasjon trer han av. Og det kan han gjøre det med et fett milliardsmil om munnen.

29 år med Ruzicka: – Våre veier skilles ikke
Dette ser Stein Erik Hagen etter i ny Orkla-sjef.
01:30
Publisert:

Orkla fikk i første kvartal et justert driftsresultat på én milliard kroner, opp fra 897 millioner kroner i samme periode året før. Det var også bedre enn hva analytikerne hadde sett for seg. De hadde ventet et justert driftsresultat på 969 millioner kroner.

Over ti milliard i omsetning

Inntektene steg fra 9,7 milliarder kroner til 10,2 milliarder kroner, mot ventet 10,1 milliarder kroner.

– Orkla har hatt et oppløftende første kvartal med fremgang i driftsresultatet og organisk vekst, sier Peter Ruzicka i en melding.

Han sier selskapet er godt i gang med sin nye strategiperiode der det på kort sikt jobbes med å forbedre driftsmarginen.

– Det er derfor gledelig å se at vi leverer marginforbedring og vekst i driftsresultatet. Vi har også gjennomført flere viktige oppkjøp, deriblant kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza Group, sier han.

Oppkjøpsraid

Orkla har vært igjennom et år med flere oppkjøp.

Blant annet har det svenske vegan- og vegetarselskapet Lecora kommer under Orkla-paraplyen. Det samme har det portugisiske «fermentert te-basert helsedrikk»-selskapet Asteriscos e Reticências, et gresk bakst/konditoriselskap og et annet svensk selskap som leverer margarin og oljer.

Siden 2015 har Orklas organiske vekst, altså egen vekst og ikke vekst gjennom oppkjøp og fusjoner, falt betydelig. I presentasjonsmaterialet til Orkla fremkommer det at dette kan være snudd. I første kvartal hadde Orkla en organisk vekst på 0,9 prosent, mot 0,4 prosent i 2018 totalt.

Av Orklas fire forretningsområder har alle, bortsett fra «Orkla Care», en organisk vekst. Orka Care står bak produkter som sjampo, tannkrem, vaskekluter, vitaminbjørner og aloe vera-oljer, og hadde en negativ organisk vekst på tre prosent i kvartalet.

Tjener fett på maling

Samtidig med Orkla la malingsprodusenten Jotun frem resultater for første kvartal. Orkla eier 42,6 prosent av Jotun.

Den tradisjonsrike malingsbedriften fra Sandefjord fikk et driftsresultat på 580 millioner kroner av en omsetning på 4,6 milliarder kroner. Det er en økning fra et driftsresultat på 403 millioner kroner av en omsetning på 4,1 milliarder kroner i første kvartal 2018.

Jotun lager blant annet såkalt dekorativ maling, men det er ikke den nye fargen på stuen din som trekker kraftigst i resultatene. Selskapet er nemlig en stor leverandør av maling og bunnstoff til skipsindustrien, og her merker man spesielt virkningene fra økt nybygging av skip i Sør-Korea.

«Generelt sett er Jotuns utsikter fremover positive. Salget har utviklet seg positivt gjennom de siste to kvartalene, og det er en gradvis aktivitetsøkning i både nybygging av skip og prosjekter i offshoresektoren i 2019», skriver selskapet i kvartalrapporten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.