Mens skipselektriker Eigel Ingvar Thom lader batteriene hjemme i Åsgårdstrand i Vestfold før han skal ut på cruise på Bahamas, har skipsutstyrsleverandøren Scanship onsdag kommet nærmere en avtale om å bli solgt.
Det er gode nyheter for Thom.
Han gikk inn i Scanship Holding i fjor og eier nå i overkant av fem millioner aksjer i selskapet som etter dagens oppgang på nær 30 prosent på Oslo Børs gir hobbyinvestoren fra Vestfold en pen papirgevinst på 1,8 millioner kroner bare på noen få timer.
– Jojo, jeg har jo vært med på dette før. Det går opp og det går ned. Jeg er ikke så veldig opptatt av det, men det er jo moro når det går den veien, sier Thom til DN, om onsdagens gevinst.
Håper styret har is i magen
Thom, som reiser verden rundt som skipselektriker, har siden han gikk inn i Scanship i februar 2016 tjent til sammen rundt 4,24 millioner kroner på selskapet når man legger til grunn hans kostpris på 0,75 kroner aksjen.
Selskapet har tidligere innledet en såkalt "strategisk prosess", og meldte onsdag morgen at det har mottatt interesse om å by på hele eller deler av selskapet, både fra finansielle og industrielle aktørene. Dét sendte aksjen i været på Oslo Børs .
Selskapet har mottatt et bindende bud på Scanship as og datterselskapene i USA og Polen fra en ikke-navngitt budgiver på 166–173 millioner kroner, med oppgjør i kontanter, ifølge en børsmelding fra selskapet.
Scanship er den soleklare vinnerne på børs onsdag, med en kursoppgang på 28 prosent, og det lille selskapet er nå verdt 149 millioner kroner.
Thom håper imidlertid ikke det blir til noe salg og har god tro på videre kursoppgang.
– Jeg drømte vel om at de skulle vente litt til, men det er tydeligvis ikke nok tålmodighet til det i styret. Jeg håper de har litt is i magen, sier Thom om det potensielle oppkjøpet.
– Det må jo bli penger det
Han tror likevel ikke et oppkjøp vil være ulønnsomt.
– Det er veldig stor forventet omsetningsøkning i selskapet. Det er derfor jeg har gått inn der, sier skipselektrikeren.
Han tror selskapet vil firedoble omsetningen på fire år.
– Jeg har jo fem millioner aksjer, så det må jo bli penger det, sier Thom.
Til sammen har han rundt 5,2 millioner aksjer i Scanship, hvorav i overkant av fire millioner av dem eies av hans investeringsselskap Trethom as.
Tjent over 30 millioner på rederi
Men skipselektrikeren har tjent enda bedre på et annet selskap opp igjennom årene.
Thom sitter på 2,27 prosent av aksjene i American Shipping, hvor Kjell Inge Røkke er hovedaksjonær.
Han anslår at han har tjent godt over 30 millioner kroner på å satse på rederiaksjen etter den krasjet fra sin storhetstid fra 2006 til 2008 og lå skadeskutt frem til april 2013.
Siden den gang har aksjen steget med 1117 prosent på børs og gitt drømmeavkastning til investorene.
– Jeg sitter ganske standhaftig i American Shipping. Får de opp produksjonen i Amerika igjen nå, så kommer ratene også. Der sitter jeg veldig rolig, sier Thom.
I 2015 realiserte han 10 millioner kroner av gevinsten.
«Hardt arbeid»
Thom har drevet som selvstendig næringsdrivende siden 1989, og foretrekker å holde en lav profil som investor.
– Hva var det som fikk deg til å begynne med aksjehandel? Det er vel ikke typisk for elektrikere?
– Jeg har holdt på med det i mange år. Jeg har bare hatt interessen for det.
Hardt arbeid er ifølge Thom det som har gitt ham startkapital nok til å begynne med aksjehandel.
– Jeg har vært heldig og hatt et overskudd på drift, jobbet mye og hatt muligheten til å gjøre det her uten at det går ut over familie og unger, sier Thom.
Har lånt 13 millioner av DNB
Via sitt investeringsselskap Trethom hadde Thom finansinntekter på 19 millioner kroner i 2015, ifølge selskapets årsregnskap.
Selskapets samlede eiendeler beløper seg til 36,9 millioner kroner.
Regnskapet viser at Thom har lånt over 13 millioner kroner av DNB med pant i aksjene sine. Thom har en rente på fem prosent på lånet.
– Det er ingen risiko. Det er jo vurdert det her, sier Thom. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.