Petter Stordalen solgte unna nordiske aksjer for netto 250 millioner svenske kroner i første kvartal, gjennom holdingselskapet Strawberry Capital.

Det skriver den svenske avisen Dagens Industri (DI), og viser til en Strawberry Capital-oppdatering.

Holdingselskapet er et datterselskap i Stordalens Strawberry-konsern, som også eier hotellkjeden Nordic Choice, samt deler av det tidligere reiseselskapet Ving, som Stordalen kjøpte i fjor.

Ifølge DI har Stordalen gjennom Strawberry Capital solgt aksjer i Nent (Nordic Entertainment Group), Lime, Dometic og Addnode i løpet av første kvartal.

Ved utgangen av mars, altså etter nedsalget, var Strawberry Capitals portefølje verdt drøyt 200 millioner kroner.

E24, som først omtalte saken i Norge, har tidligere skrevet at Stordalen også har solgt seg ned i Oslo Børs-noterte Infront. I tillegg er han også aksjonær i Awilco LNG og Magseis Fairfield.

Massepermitteringer og skyhøy gjeld

Koronavirusutbruddet har ført til at 7500 ansatte i Stordalens Nordic Choice-hotellkjede er blitt permittert. Hotellnæringen har nær tørket inn etter at regjeringen stengte samfunnet som følge av koronautbruddet.

DN har tidligere omtalt at Stordalens Strawberry-konsern for lengst har passert ti milliarder kroner i gjeld.

DNs beregninger viser at Choice, selv etter å ha kuttet 50 prosent av kostnadene, vil brenne av mellom 250 og 300 millioner kroner i måneden.

– Det er 250 millioner per i dag, sa Stordalen til DN.

For en måned siden gikk Stordalen selv ut på det sosiale mediet Instagram, der han snakket ut om krisen.

– Denne videoen hadde jeg håpet at jeg aldri skulle trenge å legge ut. Men jeg har behov for å dele med dere hva som skjer i disse dramatiske dagene for bransjen vår og ikke minst for de ansatte i bransjen.

«Vi legger oss ikke ned»

Stordalens Strawberry-gruppe eier i tillegg deler av turselskapet Ving og Hurtigruten, som også rammes hardt av koronakrisen. Stordalen sa i Instagram-videoen at det er tatt alle nødvendige grep på alle Strawberrys virksomheter for at de skal komme gjennom krisen på best mulig måte.

– Da vi hadde vår store årlige kulturmønstring i Nordic Choice i januar, med flere enn 3.600 mennesker, visste vi ingenting om hvordan verden ville se ut to måneder senere. Til konferansen hadde vi invitert med nye familiemedlemmer fra Kemp og fra Ving. Vi snakket om videre vekst, om de over 45.000 menneskene vi skulle ansette de neste fem årene, så smalt det. Uventet og brutalt. Og nå må vi handle. Vi må handle i fellesskap som ett samfunn. Reiselivsbransjen kommer tilbake. Vi legger oss ikke ned og gir opp. Når situasjonen normaliseres skal vi slå tilbake, og vi skal bli bedre enn noensinne, sa han i videoen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.