Videokonferanseselskapet Pexip legger torsdag frem en oppdatering med ferske tall for tredje kvartal. Rapporten i sin helhet blir lagt frem 11. november.

Av oppdateringen går det frem at selskapet hadde 99,8 millioner dollar i årlig, gjentagende inntekter (ARR, annual recurring revenue) ved utgangen av tredje kvartal. Til sammenligning var tallet 92,7 millioner dollar ved utgangen av andre kvartal i år, og 72,8 millioner dollar ved utgangen av tredje kvartal i fjor.

I en børsmelding torsdag skriver selskapet at veksten i kvartalet hovedsakelig kommer fra salg til nye kunder, men også fra kjøp av en ny kundeportefølje. Selskapet er på god vei mot gjentagende inntekter på 300 millioner dollar innen 2024, heter det videre i meldingen.

– Tredje kvartal er ofte et sterkt kvartal for Pexip innen offentlig sektor, og 2021 er intet unntak. Vi opplevde fortsatt interesse fra viktige offentlige institusjoner, sier midlertidig toppsjef Øystein Hem i en melding.

Toppsjefen gikk på dagen

Dette er den første kvartalsoppdateringen siden den tidligere toppsjefen Odd Sverre Østlie sa takk for seg som administrerende direktør i selskapet. I slutten av august kom den overraskende meldingen om at han forlot stillingen på dagen.

Overfor DN avdramatiserte både Østlie og styreleder Michel Sagen avgangen, til tross for «uenighet rundt tilnærmingen». Hverken styrelederen eller Østlie selv ville gå nærmere inn på akkurat hva uenighetene dreiet seg om.

– Det er vanskelig å si nøyaktig når dette oppstod, men vi er i en fase der styret og administrerende direktør jobber tett sammen hele tiden. Det har vært en løpende dialog. Det går ikke på noe av det strategiske, og uenigheter om finansielle mål har heller ikke vært en del av diskusjonen. Vi skilles som venner, sa styreleder Sagen.

For øyeblikket er det finansdirektør Hem som fungerer som administrerende direktør i selskapet, inntil en permanent toppsjef er på plass.

Kursknekk

Pexip gikk på børs i mai i fjor, og ble en yndling blant både småsparere og proffe investorer.

Den oppløftende starten ble fulgt opp av en mer eller mindre sidelengs utvikling på Børsen, før aksjen fikk seg en knekk utover høsten.

Bunnpunktet endte på rundt 57 kroner i desember 2020, før det skulle snu trill rundt. Hjemmekontor og koronarestriksjoner ga selskapet kraftig medvind, og i løpet av to måneder steg aksjen 105 prosent. Toppnoteringen på 117 kroner ble et av symbolene på vekstaksjenes enorme opptur gjennom koronapandemien, i likhet med blant annet Kahoot.

Siden den foreløpige toppnoteringen har det imidlertid gått tråere. Aksjen har falt over 40 prosent siden slutten av februar, idet markedet har blitt grepet av frykt for blant annet høy prising.

– Vi ser det samme i Kahoot, Patientsky og nå Pexip. Alle er tek-aksjer og har hatt en akselererende vekst det forrige året. Når vi nå får nye tall der vekstfaktoren er lavere blir det en ordentlig baksmell i 2021. Da begynner investorene og spørre seg hvor mye av veksten i 2020 som var grunnet covid og hvor mye som faktisk var akselererende strukturell vekst, sa Carnegie-analytiker Oliver Pisani til DN i juli.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.