– Det er klart det er veldig hyggelig å presentere gode tall, men jeg skulle ønske det ikke var under forhold hvor det er en global pandemi gående. Jeg er utrolig fornøyd med måten organisasjonen har respondert på, og måten den har klart å omstille seg, sier administrerende direktør Espen Eldal til DN.

Lavpriskjeden Europris la fredag morgen frem resultatene for andre kvartal 2020, et kvartal som i stor grad ble preget av koronapandemien.

Som følge av koronakrisen har Europris gjort et rekordkvartal: omsetningen for konsernet endte på 2,2 milliarder kroner, mens justert resultat før skatt endte på 321,2 millioner kroner. Begge to er nye kvartalsrekorder for Europris.

«Europris har opplevd en unormalt sterk salgsvekst i kjølvannet av Covid-19 utbruddet. Dette er drevet av endret forbrukeradferd som et resultat av strenge nasjonale smitteverntiltak innført i Norge den 12. mars i år. Smittevern- og reisetiltakene har ført til økt etterspørsel av forbruksvarer, og de fleste nordmenn forbereder seg på en sommerferie i Norge», skriver selskapet i børsmeldingen.

Like-for-like-veksten i kvartalet endte på 34,6 prosent, mens bruttomarginen steg fra 42,4 prosent i andre kvartal 2019 til 43,9 prosent i andre kvartal 2020. Justert ebitda endte på 517 millioner kroner, opp fra 296 millioner i samme kvartal i fjor. Det tilsvarer en økning på 75 prosent.

– Favorisert

I kvartalsrapporten skriver Europris at den «ekstraordinære salgsveksten» har ført til at enkelte varer er blitt solgt ut, og at det i noen tilfeller har gjort at det måtte letes etter erstatninger for utsolgte produkter.

«For å sikre nok varer til butikkene har Europris' kjøpere kjøpt forbruksvarer i bulk, som vil bli brukt i kampanjer for å sikre at kundetrafikken vedvarer gjennom sommeren», heter det i kvartalsrapporten.

Administrerende direktør Eldal forklarer rekordkvartalet slik:

– Noe av dna-et i Europris er fleksibiliteten. Hver uke skifter vi fokus med nye kampanjer, i tillegg til bytter mellom sesongene. Vi er vant til å omsette oss raskt og snu fokuset mellom ulike produkter etter hva som er tilgjengelig. Måten krisen er blitt håndtert på er jeg godt fornøyd med, det har vært bra operasjonell styring og god kostnadskontroll, sier han.

– Da de første smitteverntiltakene kom i mars, så du da for deg at dette skulle bli et rekordkvartal for Europris?

– Det var ingen som så for seg dette i mars. Fokuset vårt da var å sikre en trygg arbeidshverdag for de ansatte, holde alle butikkene åpne og gjøre det etter retningslinjene fra FHI. I starten så vi blandede resultater rundt om i landet. Blant annet så vi et omsetningsfall for butikkene i kjøpesentre og hytteområder, sier Eldal.

Eldal tok over som administrerende direktør dette kvartalet etter å ha vært i selskapet en rekke år. Kvartalsrapporten fredag ble dermed den første han la frem som toppsjef.

Han mener det er for tidlig å si noe om tiden fremover på lengre sikt.

– Det er for tidlig å forutse langsiktige konsekvenser av korona. På kort sikt har stengte grenser favorisert den type butikker som Europris, som for eksempel har store parkeringsplasser og et bredt produktutvalg.

Uante utfordringer

Ved utgangen av kvartalet og halvåret hadde varebeholdningen en verdi på 1,59 milliarder kroner, en nedgang på 125 millioner kroner fra samme periode året før.

For første halvdel av 2020 økte Europris omsetningen med 25,7 prosent til 3,6 milliarder kroner, opp fra 2,85 milliarder kroner i første halvår 2019.

Bruttomarginen i halvåret økte med 0,6 prosent til 42,6 prosent sammenlignet med samme halvår i fjor.

I den tilhørende kvartalspresentasjonen kommer selskapet også med finansielle utsikter for tiden fremover. Det fremgår at det er planlagt totalt seks nye butikker i 2020 og utover, hvorav to skal komme i løpet av året.

Koronakrisen har også gitt uante, men velkomne utfordringer for kjeden. I kvartalsrapporten skriver Europris at den sterke salgsveksten har gitt utfordringer både på innkjøpssiden, men også rundt logistikken.

«Produktvolumer for sesongen og kapasiteten til sentrale varehus og distribusjon ble planlagt i tråd med forventet normal vekst. Den sterke salgsveksten har resultert i et behov for flere produkter og en oppskalering av kapasiteten med hensyn til logistikk», skriver selskapet i rapporten. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.