Mens hovedindeksen og oljepris flyr opp og ned kan Eigel Ingvar Thom (55) sitte helt i ro hjemme i Åsgårdstrand og se sine egne aksjeinvesteringer vokse seg større nærmest dag for dag.
Thom jobber som skipselektriker ute på de store båtene, og kjenner shippingmarkedet godt.
Det har betalt seg.
På et halvt år har han en papirgevinst på 17 millioner kroner på sine investeringer i to skipsaksjer.
– Dette er virkelig et gjennombrudd
Privat og gjennom investeringsselskapet Trethom as er Eigel Ingvar Thom femte største aksjonær i både Scanship Holding og Kjell Inge Røkke-kontrollerte American Shipping Company.
I begge selskapene har han mer eller mindre sittet med samme aksjebeholdning det siste halve året.
Mandag fikk Scanship en viktig kontrakt med den økologiske lakseoppdretteren Akvafuture som innebærer at Scanship skal levere systemer for prosessering og tørking av slam fra lukkede merder til sjøs.
– Dette er virkelig et gjennombrudd for Scanship. Disse systemene er de første i verden som opererer på lukkede fiskemerder på sjøen, sa Scanship-sjef Henrik Badin i en melding.
Siden har aksjen steget 13 prosent til et årsbeste på 4,9 kroner aksjen. På et halvt år har Thom en urealisert gevinst på 4,5 millioner kroner i Scanship. Det har ikke lykkes DN å komme i kontakt med Thom.
Har aksjer for 65 mill.
Det er imidlertid i shippingselskapet American Shipping at Thom har tjent de virkelig store pengene. Kjell Inge Røkkes Aker er største eier i American Shipping med 19,07 prosent av aksjene.
Da DN snakket med Thom for et år siden anslo han at han hadde tjent over 30 millioner kroner på å satse på rederiaksjen etter den krasjet fra sin storhetstid fra 2006 til 2008 og lå skadeskutt frem til april 2013. Siden falt den noe, men det siste halve året har den skutt fart igjen, og fikk senest god drahjelp da rederiet la frem resultater for første kvartal som viste en firedobling av resultat før skatt.
Thom har dermed en papirgevinst på 12,5 millioner kroner i Røkkes shippingselskap på de siste seks månedene.
– Jeg sitter ganske standhaftig i American Shipping. Får de opp produksjonen i Amerika igjen nå, så kommer ratene også. Der sitter jeg veldig rolig, sa Thom om selskapet i april i fjor.
Tirsdag er aksjepostene hans i American Shipping og Scanship samlet verdt 65 millioner kroner.
«Alle» tror på mer oppgang
For ganske nøyaktig et halvt år siden tok meglerhuset Arctic Securities opp dekning på American Shipping-aksjen med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 40 kroner aksjen. Aksjen handles nå til 28 kroner, hvilket betyr at selskapet ifølge Arctic er rigget for ytterligere oppgang.
Alle analytikerne som dekker selskapet ligger inne med en kjøpsanbefaling og et kursmål på over 30 kroner aksjen.
American Shipping opererer i Jones Act-markedet. Jones Act gjør at det kun er skip som er bygget, eid og driftet av amerikanske selskaper som får frakte varer mellom amerikanske havner.
Arctic skrev i analysen fra desember at American Shipping har en ung flåte med kvalitetsskip, begrenset nedsiderisiko og kraftig utbyttepotensiale, ifølge TDN Direkt.
Selv skriver rederiet i førstekvartalsrapporten at Jones Act-markedet fortsatte å styrke seg i første kvartal på bakgrunn av økende etterspørsel for råolje nordøst i USA. Den økende etterspørselen for innenlands råolje er drevet av stadig større spredning mellom prisen for amerikansk råolje og prisen for utenlandsk olje som nordsjøolje og den nigerianske Bonny Light-oljen.
Et fat nordsjøolje koster nå 75 dollar, mens et fat av amerikansk lettolje (WTI) koster 64,87 dollar fatet.(Vilkår)