Schibsted opplyser i en børsmelding tirsdag formiddag at det vil kutte 500 millioner kroner i kostnader på tvers av konsernets nyhetsmedier, over de neste to årene.

Schibsted eier blant annet Aftenposten og VG i Norge og Aftonbladet i Sverige.

Målet med kostnadskuttet er å forbedre lønnsomheten, slik at bruttomarginen (ebitda) kommer tilbake på målet mellom ti og tolv prosent i 2024, opplyses det.

– Vi planlegger ingen storstilte nedbemanninger, som alltid vil være siste utvei. Men de ulike mediene vil måtte prioritere hardere, redusere kompleksitet og finne områder der effektiviteten kan bedres. Å redusere antallet ansatte er ikke et mål i seg selv, men i noen tilfeller vil det bli konsekvensen, sier konserndirektør for News Media i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes i meldingen.

Prisøkninger

Nyhetsmedieavdelingen i Schibsted hadde samlede driftsinntekter på 1,8 milliarder kroner i tredje kvartal i fjor, og driftsutgifter på 1,7 milliarder kroner.

Det ga en bruttomargin på fem prosent for kvartalet. Ved utgangen av tredje kvartal 2022 var avdelingens bruttomargin for de første ni månedene av fjoråret på seks prosent. For hele 2021 var bruttomarginen på 13 prosent.

«Kostnadsreduksjonene er på grunn av økte priser gjennom 2022, primært knyttet til papiravisene. Økte papir- og energipriser har hatt en betydelig negativ påvirkning på avisenes lønnsomhet, og på avdelingens lønnsomhet som helhet», skriver Schibsted i børsmeldingen.

Det vises også til endret brukeradferd gjennom de siste årene, en endring som skjøt ytterligere fart gjennom pandemien.

Tre punkter

Mediekonsernet er klare på at det makroøkonomiske bildet, og et stadig mer presset avissegment, gjør at grep må tas.

Det listes opp tre områder der det skal spares inn:

  • Forbedre lønnsomheten i verdikjeden for papiravisen.
  • Øke «den operasjonelle effektiviteten» på tvers av organisasjonen.
  • Etablere en mer effektiv organisasjon på tvers av produkt-, teknologi- og forbrukersegmentene for å bedre møte kundebehov.

Imidlertid vil netto besparelser bli redusert av prisvekst og lønnsøkninger, skriver Schibsted.

– Jeg har stor tro på grepene vi tar nå, og jeg tror vi er godt posisjonert for suksess. Endringer er ikke noe nytt i vår organisasjon, sier Juvik Tveitnes.

Schibsted-aksjen stiger rundt én prosent på Oslo Børs tirsdag, og omsettes for rundt 207 kroner. Mediekonsernet prises til om lag 27 milliarder kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.