Phillip Morris International, den amerikanske tobakksprodusenten som står bak blant annet sigarettmerket Marlboro, er i samtaler om å kjøpe Stockholm-baserte Swedish Match i en transaksjon som kan bli verdt 15 milliarder dollar eller mer.

Saken ble omtalt av Wall Street Journal mandag ettermiddag norsk tid, og samtalene ble senere bekreftet av både Phillip Morris og Swedish Match i separate pressemeldinger.

Begge partene understreker at samtalene er underveis, men at det ikke er en garanti for at det kommer et formelt bud.

Phillip Morris er en av verdens største tobakksprodusenter og står bak Marlboro, L&M og sigarettene kalt opp etter selskapet selv, Phillip Morris. Giganten er verdsatt til over 150 milliarder dollar på det amerikanske aksjemarkedet.

For nordmenn er Swedish Match trolig hakket mer kjent. Den svenske tobakksprodusenten lager både snus, sigarer, sigaretter og tyggetobakk, og står bak blant annet snusmerkene General, Nick & Johnny og Onico.

Swedish Match er børsnotert i Stockholm, der det er priset til rundt 119 milliarder svenske kroner, eller om lag 12 milliarder amerikanske dollar. Med en typisk oppkjøpspremie vil det bety at prisen kan komme opp over 15 milliarder dollar, skriver Wall Street Journal.

15 milliarder dollar tilsvarer om lag 144 milliarder norske kroner etter dagens kurs.

«Smoke-free»

Ifølge Wall Street Journals kilder kan det bli enighet om en avtale denne uken, selv om det understrekes at det ikke er noen garanti for at oppkjøpet blir en realitet.

Avisen skriver videre at Phillip Morris ønsker å styrke sin posisjon innen markedet for røykfrie tobakksprodukter, altså snus og tyggetobakk.

Ifølge Swedish Match' egne hjemmesider er USA selskapets største marked, etterfulgt av Skandinavia. Svenskene fikk innpass i USA i 2019 etter å ha fått godkjennelse fra etaten Food and Drug Administration, og i fjor sto de røykfrie produktene for nesten 70 prosent av salgsinntektene i landet.

Det er denne markedsposisjonen Phillip Morris ønsker å ta et jafs av gjennom det mulige oppkjøpet. Den amerikanske giganten har de siste årene utvidet sin portefølje til alternative tobakksprodukter som for eksempel snus og tyggetobakk.

Ifølge WSJ vil Phillip Morris at mer enn halvparten av nettoomsetningen skal komme fra røykfrie produkter innen 2025.

Gikk til sak

Til forskjell fra hjemmemarkedet i Sverige gikk snusboksene i Norge gjennom en standardiseringsprosess i 2017, da den daværende regjeringen gikk inn for å ha nøytrale pakninger for alle tobakksprodukter.

I dag har altså alle snus- og sigarettpakninger mørkegrønn innpakning, et grep Swedish Match var sterkt kritiske til da forslaget kom.

Den svenske produsenten gikk til sak mot norske myndigheter, og mente påbudet fra regjeringen var en ulovlig handelsrestriksjon i strid med EØS-avtalen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.