Etter angrep fra begge sider har hedgefondsjef David Einhorn lidd store tap og kundeflukt.

Hans 20 største posisjoner har falt bratt i andre kvartal, mens hans 20 største såkalte shortposisjoner (vedde på kursfall) har steget kraftig.

– En av våre primære mål er å aldri være deres største problem. Dessverre har vi vært det i det siste og en god porsjon av våre partnere har fått nok og løst inn pengene, skriver Einhorn i et notat til kundene i forbindelse med andre kvartal.

Shortet Lehman Brothers og knuste Herbalife

Einhorn grunnla det New York-baserte hedgefondet Greenlight Capital i 1996 og har rundt ti milliarder dollar under forvaltning. Einhorn ble nærmest en legende over natten i starten av finanskrisen i 2008. Like før kollapsen til Lehman Brothers hadde Einhorn sagt at han var short, altså vedde på kursfall, i banken siden han mente den tok for mye risiko. Lehman Brothers gikk konkurs i 2008 og Einhorn ble steinrik.

I 2012 knuste han på egen hånd det børsnoterte selskapet Herbalife. På en telefonkonferanse i forbindelse med en resultatfremleggelse stilte han tre spørsmål til lederne i selskapet, og bare sekunder etter falt aksjen 20 prosent og rundt to milliarder dollar av markedsverdien forduftet.

– Vi tar feil, feil, feil

De siste årene har det imidlertid gått trått for Einhorn og Greenlight Capital. Og det siste året veldig trått. Hittil i år er fondet ned 19 prosent, mens Wall Street kan glede seg over god avkastning.

– I løpet av de siste tre årene har resultatene vært langt verre enn vi noen gang kunne sett for oss, skriver Einhorn til kundene.

– Akkurat nå forteller markedet oss at vi tar feil, feil, feil om nesten alt. Men, sett fra i dag mener vi denne porteføljen gir mye mening, skriver han.

Mekanikere ved General Motors setter fast et batteri i elbilen Chevrolet Bolt EV 2018-modell.
Mekanikere ved General Motors setter fast et batteri i elbilen Chevrolet Bolt EV 2018-modell. (Foto: Rebecca Cook/Reuters/NTB Scanpix)

De største investeringene til Greenligt var ved utgangen av andre kvartal kjemikonsernet Bayer, Brighthouse Financial General Motors, gull og oljeselskapet CNX Resources. Alt dette, med unntak av CNX, har fått juling så langt i år.

– Noen av oss har sett etter årsaker utover isolerte feil. Teoriene inkluderer aldring, forandrede livsstiler og liten vilje til å tilpasse seg nye markeder. Vi er blitt anklaget for å være sta, men en persons stahet er en annen persons disiplin. Vi vil fortsette å være disiplinerte, skriver Einhorn.

Brente seg på Tesla

Hedgefondets nest dårligste investering er Tesla.

Som så mange andre, har Einhorn også veddet mot Tesla og satset på kursfall for den hurtigvoksende elbilprodusenten. Han skriver til kundene sine at han synes det er merkelig at investorer er opptatt av den langsiktige veksten til Tesla, mens selskapet selv er veldig fokusert på kortsiktige mål slik som hvor mange biler det kan produsere i løpet av en uke og hvordan det kan redusere kostnadene slik at de blir lønnsomme om et kvartal eller to.

Einhorn tar seg friheten til å ramse opp hva Elon Musk gjorde i andre kvartal i år:

  • Hisset seg opp over en analytiker som stilte «kjedelige, dustete spørsmål» på en telefonkonferanse.
  • Slang på røret da han snakket sjefen for transportsikkerhetsdepartementet.
  • Anklaget en intern varsler for «sabotasje».
  • Startet en storm på Twitter der han sa alle som shortet Tesla kom til å brenne seg.

– Markedet foretrakk denne dumdristigheten mye mer enn for eksempel General Motors faktiske prestasjoner, skriver Einhorn.

Tesla-aksjen steg 29 prosent i kvartalet og var hedgefondets nest største tapssluk.

Den nye selvkjørende Jaguar I-Pace.
Den nye selvkjørende Jaguar I-Pace. (Foto: Brendan McDermid/Reuters/NTB Scanpix)

Leaser selv Tesla

Einhorn skriver for øvrig at han er veldig glad for at leasingkontrakten på hans Tesla Model S er slutt og at han stadig fikk mer problemer med touchskjermen og vinduene. Nå har han kjøpt seg en ny elbil – den nye Jaguar I-Pace som han mener har fått glimrende anmeldelser.

– Samtidig har Model 3 (Teslas nye folkebil, red.anm.) mottatt lunkne anmeldelser og bølgen av dårlig publisitet har trolig en negativ påvirkning på merket, skriver han.(Vilkår)

Dette er Europas mest populære sted for denne typen luftsport akkurat nå
– Du kan fly fra klokken ni om morgenen til ti om kvelden, sier Hilde Marie Pedersen. Hun er speedflyer, og syns anlegget i Loen er luksus.
01:27
Publisert: