Elbil- og batteriprodusenten Tesla la frem resultater for tredje kvartal etter at de amerikanske børsene stengte sent onsdag kveld. Fasit er et resultat på 1,05 dollar per aksje av en omsetning på 21,45 milliarder dollar.

På forhånd hadde analytikerne ventet et resultat på 1,03 dollar per aksje, og en rekordstor omsetning på 22,5 milliarder dollar.

Tesla-sjef Elon Musk kunngjorde på Twitter rett før resultatene ble sluppet sent onsdag kveld at han ikke ville skuffe, uansett.

Tesla leverte 343.000 biler i kvartalet, mens produksjonen nådde 365.000 biler. Dette er det nærmeste Tesla rapporterer salgstall, og som illustrerer at selskapet sliter med å få bilene ut fra fabrikkene til butikker og kunder.

Tjener penger – aksjen faller

Tesla tjener nå stabilt godt med penger, og selskapet har nå levert overskudd 13 kvartaler på rad. Men over en tredjedel av markedsverdien på Tesla er borte de siste seks månedene. Bare denne måneden er Tesla-aksjen ned 17 prosent.

Nettopp i denne perioden har Tesla-sjef Elon Musk stått i sentrum for en opphetet strid om hvorvidt han skal kjøpe Twitter. Samtidig har tek-aksjer generelt falt på børsene, og mer enn andre aksjer.

Teslas gründer og toppsjef Elon Musk begeistrer og irriterer.
Teslas gründer og toppsjef Elon Musk begeistrer og irriterer. (Foto: Adrees Latif/Reuters/NTB)

Eksentriske Musk skaper også stadig oppstuss og splid med sine mange utspill, om alt fra amerikansk politikk til krigen i Ukraina.

Det har også vært uro og utskiftninger i ledelsen, og det skapte særlig bekymringer da Andrej Karpathy, sjefen for divisjonen for kunstig intelligens (AI) forsvant ut dørene i juli.

Konkurranse og forsinkelser

Tesla rådet lenge markedet nesten alene for premium elbiler, men møter nå stadig tøffere konkurranse, både fra etablerte bilmerker og nye produsenter, særlig i Kina.

Tesla har også slitt med logistikkproblemer i Kina, der mye av produksjonen nå skjer, blant annet knyttet til korona-nedstengninger og oppgradering av fabrikker. Selskapet rammes også av brutte forsyningslinjer og mangel på enkelte komponenter i kjølvannet av pandemien.

Tesla-modellen Cybertruck er også forsinket, og det er fortsatt uklart om selskapets nye batterifabrikker er i rute. På Twitter sent onsdag kveld sier Musk at den nye elektriske traileren endelig kommer ut på veien i desember.

Inflasjonen, høye energikostnader og økonomisk stagnasjon i Kina er andre usikkerhetsmomenter for Tesla, som kaster tvil over etterspørselssiden. Enkelt sagt om folk har råd til å kjøpe Teslas elbiler, som er relativt høyt priset i forhold til mange andre biler. I USA starter den billigste Tesla-modellen på 48.490 dollar.

I andre kvartal solgte Tesla 343.830 biler globalt. Dette var ny rekord, men samtidig færre enn ventet.

Tesla-aksjen steg en knapp prosent i den ordinære handelen på børsen onsdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.