Den amerikanske elbilprodusenten Tesla har hatt en oppsiktsvekkende utvikling på børsen den siste tiden. Bare siden nyttår har selskapets aksjekurs steget nær 30 prosent.

Kursoppgangen har ført til at Tesla, som avduket sin første serieproduserte elbil for mindre enn 11 år siden, nå er nesten like mye verdt på børsen som den 112 år gamle og langt mer tradisjonsbundne konkurrenten Ford.

Da de amerikanske aksjebørsene stengte tirsdag kveld var det kun i underkant av fem milliarder dollar som skilte Teslas børsverdi fra Fords.

Teslas aksjekurs trenger bare å stige med ytterligere 11 prosent for å nå opp til verdien Ford har i dag.

Tesla la frem kvartalstall etter USA-børsenes stengetid onsdag kveld.

Store forskjeller

En sammenstilling CNNMoney har gjort viser hvor oppsiktsvekkende det er at egenkapitalen i de to selskapene nå er nesten likt priset i markedet:

  • For ganske nøyaktig et år siden var Ford dobbelt så mye verdt som Tesla, og for fire år siden var verdien ti ganger så høy.
  • Tesla solgte 76.000 biler i fjor. I løpet av det samme året solgte Ford 6,7 millioner kjøretøy
  • Det er ventet at Tesla, som legger frem kvartalstall onsdag, ender på en omsetning på syv milliarder dollar i 2016. Ford hadde en omsetning på 152 milliarder dollar i samme periode.
  • Ford fikk et overskudd på 4,6 milliarder dollar i fjor. Tesla har aldri rapportert et positivt årsresultat siden selskapet gikk på børs i 2010.

Mer enn bare biler

At et selskap som knapt tjener penger er nesten like mye verdt som et selskap som går med årlige milliardoverskudd er kanskje en passende illustrasjon på hva aksjemarkedet egentlig handler om: Forventninger om hvor bra selskapene vil gjøre det i fremtiden.

Tesla er blant de ledende selskapene i en nisje som etter hvert kan utfordre forretningsmodellen til tradisjonelle bilprodusenter som Ford, som i dag dominerer massemarkedet:

  • Selskapet er måneder unna å lansere sin nye Model 3 og har allerede mottatt over 300.000 forhåndsbestillinger, ifølge CNN Money.
  • Selskapet er dessuten godt i gang med byggingen av sin gigantfabrikk «Gigafactory» i ørkenen utenfor Reno i delstaten Nevada. Når fabrikken står ferdig i 2018 skal selskapet doble produksjonskapasiteten for litium-ion-batterier i verden.
  • Batteriene er ikke bare nøkkelen til masseproduksjon av elbiler. Selskapet har planer som går langt utover det å være en tradisjonell bilprodusent: Tesla har allerede avtalt å levere batteripakker som kan fungere som backup i strømnettet og det produserer allerede batteripakker til bruk i individuelle hjem.
  • Og etter oppkjøpet av solcelleprodusenten Solar City har Tesla blant annet avslørt planer om å lage takstein med solceller som ifølge selskapet selv skal bli billigere ordinær takstein.

Analytikere venter nedtur

Tross selskapets mange planer og sterk fremtidstro i markedet er det mange analytikere som likevel mener at optimismen er blitt vel høy: Blant 14 aksjeanalytikere som følger Tesla-aksjen var median-kursmålet på 12 måneders sikt 48 dollar under Teslas aksjekurs i forrige uke, viser tall fra Bloomberg News.

Og til slutt er det viktig å huske på at et selskaps børsverdi ikke forteller hele historien om et selskaps reelle verdi. Den samlede selskapsverdien kommer først frem om man også tar hensyn til selskapets gjeld og kontantbeholdning.

Ved et eventuelt kjøp av alle aksjene i et selskap vil kjøperen også måtte ta på seg selskapets gjeld og samtidig få tilgang til selskapets kontanter. Den reelle selskapsverdien fremkommer derfor ved summere børsverdien og gjelden, samt å trekke fra kontantene.

Målt på denne måten er Ford fortsatt langt større enn Tesla. Ifølge tall fra Yahoo Finance er Fords selskapsverdi på 165 milliarder dollar, mens Teslas verdi er på i underkant av 41 milliarder dollar.(Vilkår)