Tesla har lenge vært en soleklart favoritt blant investorer som vedder på kursfall, såkalt short-selgere. I perioder har disse veddemålene kastet godt av seg for dem som har truffet godt med timingen.

Nå sitter trolig mange investorer og forvaltere i en saftig short-skvis etter at Tesla-aksjen har steget til nye høyder. I desember alene steg aksjen 27 prosent.

For forvalter Jan Petter Sissener og hans fond Sissener Canopus, som har veddet mot Tesla-aksjen, ga det mot et papirtap på 25 millioner kroner den måneden.

– Det er en psykose, sier Sissener om den seneste kursoppgangen.

38 mill. på to år

I januar har Tesla-aksjen steget ytterligere 17 prosent. Selskapet er nå priset til 89 milliarder dollar (790 milliarder kroner) og er dermed USAs merst verdifulle bilprodusent målt i markedsverdi. Tesla slår samtidig Fords toppnotering på 80,8 milliarder dollar i 1999, målt i nominelle dollar.

Det er flere år siden Sissener og fondet inntok en shortposisjon i Tesla. De siste to årene beløper papirtapene seg til 38 millioner kroner, ifølge Sissener. Det tilsvarer 1,4 prosent av fondet.

Forvalteren har ingen planer om å gi opp shortposisjonen og mener ingenting kan forsvare den prislappen markedet har satt på Tesla.

– Nå koster selskapet mer enn Equinor. Equinor genererer enorme penger, det gjør ikke Tesla. På et eller annet tidspunkt må du stille krav til lønnsomhet der også. Vi har et prinsipp, og det er at kontantstrøm ikke lyver. Og det er ikke kontantstrøm i det systemet, sier forvalteren på telefon fra Karibia.

I tredje kvartal hadde Tesla en fri kontantstrøm på 371 millioner dollar. I forbindelse med tredje kvartal skrev selskapet at det venter en positiv kontantstrøm også fremover og at selskapet er blitt så stort at det nå er selvfinansierende.

Venter på subsidiekutt

I 2019 leverte Tesla til sammen rundt 368.000 biler. Det er en markant økning fra året før, men i det nedre intervallet av hva Tesla tidligere har guidet på, som var mellom 360.000 og 400.000 leveranser.

Til sammenligning har Ford rapportert å ha solgt 2,4 millioner biler i 2019.

Sissener trekker frem to grunner til at han tror Teslas aksjekurs ikke kan stige inn i himmelen:

  • Konkurransen blir tøffere: – For to år siden hadde de monopol på elbiler. Det har de ikke nå lenger. Vi ser også at de har mistet salgstoppen i Norge til e-Golf. Nå kommer Mercedes, Porsche og Jaguar også med sine, sier han.
  • Kutt i subsidier: Iblant annet USA og Kina har elbilprodusenter nytt godt av subsidier som gjør bilene billigere for forbrukerne. Det kan ikke vare for alltid, mener Sissener. – Der de selger mest er i markedet hvor elbiler er subsidiert, og det er jo ikke av varig karakter, sier han.

– Musk er kjempeflink

Denne uken lanserte Tesla-sjef Elon Musk «Model 3» i Kina, fersk ut fra den nye fabrikken i Shanghai. Inntil nylig har utenlandske bilprodusenter vært forpliktet til å ha en kinesisk partner og dele teknologi. Tesla eier fabrikken og driften i Kina selv, og produksjonen har allerede passert 3000 biler i uken.

– Tesla er flinke og Elon Musk er kjempeflink, sier Sissener, som tror Tesla vil gjøre det bra i Kina.

Han er likevel ikke uten skepsis og sier det er mange andre gode kinesiske bilmerker i landet.

– De sa de måtte senke prisene 20 prosent for noen uker siden, og hvis du må senke prisene 20 prosent, øker du i hvert fall ikke marginene, sier han.

Flere medier, deriblant Bloomberg, viste i midten av desember til kilder med kjennskap til saken som sa at Tesla trolig vil senke prisene på «Model 3» med 20 prosent eller mer fra andre halvår i 2020.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.