Onsdag kveld ble tallene fra Teslas andre kvartal lagt frem, etter at de amerikanske børsene stengte. Før kvartalstallene var det særlig knyttet spenning til om Tesla ville klare å levere overskudd i fjerde kvartal på rad – og det klarte Tesla til overraskelse for flere analytikere. Torsdag steg aksjen fem prosent på Wall Street fra start.

Et viktig kriterium for at Tesla skal kunne tre inn på den brede S&P 500-indeksen, er at selskapet leverte overskudd i kvartalet.

Robert Næss er investeringsdirektør i Nordea og følger Tesla tett.

Investeringsdirektøren viser til at kvartalstallene var bedre enn analytikerne ventet, men er likevel ikke imponert over tallene. Han forklarer at årsaken til at Tesla klarte å levere et overskudd for kvartalet, er at selskapet inntektførte unormalt mye miljøkreditt.

Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, har vanskelig for å forstå den utrolige børsoppgangen til Tesla.
Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, har vanskelig for å forstå den utrolige børsoppgangen til Tesla. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Næss sier støtten er viktig for selskapet, og er spent på hvordan selskapet vil klare seg videre.

– Etterhvert som de andre bilprodusentene produserer flere elbiler, vil jo støtten fases ut, sier han.

Investeringsdirektøren forklarer at Tesla tjener rundt 1,2 milliarder dollar i 2020 for det han kaller miljøkreditt, som selskapet får gjennom tildeling fra ulike myndigheter i USA og andre land.

Miljøkreditten får Tesla gratis som følge av at de produserer elektriske biler, og selskapet tjener derfor penger på å selge miljøkreditten til andre bilprodusenter som lager fossilbiler og som må kompensere for dette gjennom kjøp av miljøkreditt.

Tesla står nesten fritt til når de vil selge miljøkreditten. Selskapet inntektsførte 428 millioner dollar i miljøkreditt i andre kvartal. Det har inntektsført 800 millioner dollar i miljøkreditt så langt i år. Med det har Tesla tjent om lag 800 millioner dollar i år på salg av miljøkreditt, forteller Næss.

– Tesla har kun 400 millioner dollar i miljøkreditt igjen til resten av året. Uten miljøstøtten har selskapet tapt 656 millioner dollar så langt i år, sier Næss.

Robert Næss viser videre til at Tesla har økt inntjening og produksjon i Kina, men er likevel ikke spesielt imponert over tallene i andre kvartal. Han viser til at bilproduksjonen falt 40 prosent i USA, hvilket er på linje med andre bilprodusenter.

Spørsmål om miljøkreditt

I en spørsmålsrunde etter gårsdagens kvartallstall fikk finansdirektøren i Tesla, Zachary Kirkhorn, spørsmål om miljøstøtten fra en analytiker fra Bernstein.

– Vi administrerer ikke virksomheten med den forutsetning at reguleringskreditter vil bidra på en betydelig måte for fremtiden. Jeg venter at kredittinntekter fra lovgivningen dobler seg i 2020 i forhold til 2019, og det vil fortsette i en viss periode, men etter hvert vil denne strømmen av reguleringskreditter reduseres, sa Kirkhorn.

Et viktig kriterium for å bli tatt opp til den brede S&P 500-indeksen, er at selskapet samlet leverer et overskudd i summen av de fire siste kvartalene og i det siste kvartalet.

– Det er rasjonelt og taktisk at de strekker seg for å levere et overskudd, sier Næss og viser til fordelen for Tesla ved å komme inn på den brede S&P 500-indeksen.

Ved å innlemmes i den brede indeksen vil en rekke passive fond som vekter seg mot S&P 500-indeksen være nødt til å investere i Teslas andel av S&P 500-indeksens totale verdi, som vil utgjøre om lag én prosent.

Investeringsdirektøren synes det er bekymringsverdig for passive fond at en aksje med høy og krevende verdsettelse trolig inntar de passive fondene.

Ser på aksjen som veldig dyr

Tesla er nå priset til mer enn bilprodusentene Toyota, Volkswagen og Hyundai til sammen, ifølge Bloomberg. Som med flere andre analytikere har Næss vanskelig for å forstå hvorfor aksjen har steget 280 prosent så langt i år.

Selv etter veldig optimistiske anslag for veksten i antallet elbiler totalt og at Tesla fortsetter å ha store markedsandeler i elbilsalget fremover mot 2030 har Næss vanskelig for å forstå at prisen på aksjen er riktig.

– Du må ha en haug av lottoinntekter på rad for at det skal gå bra, sier Næss, som understreker at han har sans for bilprodusenten, men mener forventningene til selskapet er i overkant.

Næss synes det høye tallet på antallet nye investorer i aksjen er bemerkelsesverdig og viser til applikasjonen Robinhood, som mange mindre investorer handler aksjer gjennom. Der viser tallene at det er om lag 200.000 nye investorer i aksjen de siste 30 dager.

Positivt resultat i 2. kvartal

Estimater innhentet av Bloomberg viste en forventning om et underskudd på 252,4 millioner dollar før skatt, av en omsetning på 5,4 milliarder. Dette tilsvarer et underskudd på 1,06 dollar per aksje.

Fasiten ble en annen:

Tesla hadde et resultat før skatt på 104 millioner dollar av en omsetning på seks milliarder dollar. Dette tilsvarer et overskudd per aksje på 0,5 dollar. I samme periode i fjor omsatte selskapet for 6,4 milliarder, og tapte 408,3 millioner dollar.

Driftsresultatet før nedskriving og avskriving (Ebitda) ble 1,2 milliarder dollar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.