Den amerikanske elbilprodusenten hadde i årets andre kvartal totale inntekter på 11,96 milliarder dollar, sammenlignet med seks milliarder dollar i samme periode i fjor.

På forhånd var det ventet en omsetning på 11,36 milliarder dollar, ifølge estimater innhentet fra Bloomberg.

I andre kvartal økte resultatet per aksje kraftig for Tesla. Selskapet fikk et resultat per aksje på 1,45 dollar i kvartalet, mot et resultat per aksje på 0,44 dollar i fjorårskvartalet. På forhånd var det ventet et resultat per aksje på 98 cent.

Resultatet på den rene driften i selskapet (ebitda) var på 2,49 milliarder dollar i andre kvartal. Det er en dobling sammenlignet med andre kvartal i fjor.

Etter at tallene ble publisert steg Tesla-aksjen om lag én prosent i etterhandelen på Wall Street.

Tesla har i en årrekke hatt ulønnsom drift, der selskapet hovedsakelig har fokusert på vekst og teknologiutvikling. Denne trenden ble midlertidig snudd i 2019, da selskapet begynte å levere lønnsom drift og positive driftsresultater.

Rekord i antall leveringer

Tesla kom tidligere denne måneden med tall over hvor mange biler selskapet hadde produsert og levert i årets andre kvartal.

Elbilprodusenten produserte totalt 206.421 biler, og leverte 201.250 av dem til kunder, hovedsakelig av typen modell 3 og modell y. Det er en økning i antall produserte biler på godt over 150 prosent på ett år.

Av kvartalsrapporten fremgår det at Tesla hadde inntekter på 10,2 milliarder dollar knyttet til salg av biler.

Tesla har store vekstplaner i årene som kommer, og har investert tungt i nye bilfabrikker. Dette inkluderer gigantfabrikkene i Texas og Berlin, noe som er ventet å starte produksjon av biltypen modell y i nær fremtid.

Det har imidlertid de siste månedene vært stor knapphet på en rekke småelektronikk, slik som databrikker, i de globale markedene. Årsaken er midlertidige gjenåpningseffekter og flaskehalser i de globale verdikjedene.

Knappheten har ført til en kraftig prisoppgang på innsatsfaktorer til bilindustrien, og selskapet uttalte i en pressemelding i forbindelse med tallfremleggelsen tidligere denne måneden at dette har hatt implikasjoner på produksjonslinjen til selskapet.

Børsvinneren

Elbilprodusenten Tesla, med sin eksentriske grunnlegger og toppsjef Elon Musk, var kanskje fjorårets mest omtalte selskap på Wall Street. Aksjen steg 740 prosent på børsen i fjor, og dro Musk, som har en eierandel på 20 prosent, øverst opp på listen over verdens rikeste i en liten periode.

Aksjen nådde en topp i januar i år, da aksjen rundet en kurs på 900 dollar. Noen måneder senere er aksjen midlertidig ned nærmere 27 prosent, og omsettes i skrivende stund til nivåer rundt 660 dollar aksjen.

Motgang i Kina

Kina er blitt det viktigste internasjonale markedet for Tesla. Som den første internasjonale bilprodusenten fikk Tesla tillatelse fra kinesiske myndigheter til å eie virksomheten 100 prosent, og i fjor sto den nye Tesla-fabrikken utenfor Shanghai ferdig.

Kinesiske kjøpere har i flere år stått i kø for å sikre seg en Tesla. Selskapet har imidlertid møtt veggen i verdens andre største økonomi. Ifølge China Passenger Car Association (CPCA) solgte Tesla 35.478 biler i mars i år. I mai ble det underskrevet kontrakter på rundt 9800 biler, sier kilder til The Information.

Det anerkjente nettstedet mente forrige måned at dette var et signal om at «krisen forverres» for Tesla. De peker på åpen kritikk mot selskapet i det kinesiske markedet og kritikk fra kinesiske myndigheter på hvordan de håndterer forbrukerklager.

Shanghai-fabrikken skal ha kapasitet til å produsere en halv million biler i året. Tesla skal ha gitt fra seg en opsjon på å lease en større tomt like ved fabrikken, ifølge kinesiske medier.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.