Aldri før i vår moderne historie har et selskap gått på børs med mer juridisk ballast, skriver Financial Times.

Uber har i snart to år siklet etter en børsnotering, og kan nå kjenne pulsen til Wall Street i det selskapet forbereder seg på å notere aksjene sine i løpet av få uker.

I forbindelse med børsnoteringen må Uber legge frem et prospekt. Her vil man få vite hva kursen blir satt til, og om selskapet faktisk kommer til å bli verdsatt til over 100 milliarder dollar slik det er spekulert i. Men her må Uber også offentliggjøre alle sine tidligere og pågående rettslige konflikter og etterforskninger.

Dem er det mange av.

Presset ut

– Hos Uber, gitt deres tidligere administrerende direktør og historie, er det flere risikomomenter enn hos noen andre selskaper, sier Jay Ritter, en ekspert på børsnoteringer ved University of Florida, til Financial Times.

Ubers grunnlegger og mangeårige sjef, Travis Kalanick, var kjent for sin kompromissløse lederstil. Sommeren 2017 ble han tvunget av styret til å trekke seg som toppsjef etter det som ble beskrevet som Silicon Vallyes styggeste såpeopera. Det kom etter en vår der toppledelsen skal ha fått kraftig kritikk for å ha snudd ryggen til en rekke varsler om seksuell trakassering innad i selskapet. Noen måneder før ble det også offentliggjort en video hvor Kalanick skjeller ut en Uber-sjåfør i en opphetet diskusjon.

De «ansatte» kan bli svindyre

En av de store risikoene for Uber er selskapets egen forretningsstruktur, ifølge Financial Times. Uber er helt avhengig av sine sjåfører. Disse blir dog ikke ansett som selskapets egne ansatte, og derfor behøver ikke Uber overholde reguleringer knyttet til avlønning og ansattgoder.

Det har naturligvis holdt kostnadene nede for Uber, men har ført til søksmål fra sjåfører som vil jobbe for bedre vilkår.

John Coffee.
John Coffee. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

– Jeg kan ikke se for meg en større risiko for dem enn ideen om at disse menneskene blir ansatt, sier professor John Coffee ved Columbia Law School til Financial Times.

I mars godtok Uber å betale 20 millioner dollar i et forlik med sjåfører i California og Massachusetts som jobbet for å bli vurdert som ansatte. Uber vil fortsatt anse disse som uavhengige oppdragstagere, men vil gjøre noen endringer i hvor lett de kan fjerne sjåfører hva plattformen sin og muligheten for å klage.

Hvis det viser seg at alle sjåfører må klassifiseres som ansatte blir det en ubehagelig høy kostnad, ifølge John Coffee.

Se en komplett liste over Ubers nåværende og tidligere forlik, etterforskninger og søksmål i Financial Times' artikkel. Uber har ikke villet kommentere saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.