Volkswagen-aksjen fortsatte å stupe tirsdag, etter at den tyske bilgiganten innrømmet å ha jukset med utslippsmålinger.

Ved børsslutt i Tyskland var aksjen hele 19,8 prosent mindre verdt enn dagen før. De to siste dagene har aksjen stupt med nesten 35 prosent.

Bilgiganten er dermed 23,5 milliarder euro (217 milliarder kroner) mindre verdt enn før skandalen ble kjent, ifølge tall fra Bloomberg og DNs beregninger basert på sluttkurser henholdsvis fredag og tirsdag.

Volkswagen innrømmet tirsdag at 11 millioner av deres dieselbiler verden over har vært utstyrt med programvare som skjuler bilenes reelle utslipp av helseskadelige stoffer.

Les mer om skandalen her: Volkswagen avviser at sjefen skal gå

NAF: Testene har aldri stemt

Europeisk aksjesmell

24. august i år falt børsen i Tyskland hele 4,7 prosent etter det største børsfallet i Kina siden finanskrisen. Tirsdag stupte børsen 3,8 prosent - svært tynget av Volkswagen-skandalen. Dette er det nest største børsfallet i Tyskland så langt i år.

Også andre europeiske børser falt bratt i dag: I Frankrike var børsen ned 3,42 prosent, i Spania var den ned 3,11 prosent og i Nederland ned 2,96 prosent. Til sammenligning falt Oslo Børs bare 1,49 prosent.

Flere bilprodusenter i Europa har også falt hardt på børsen etter Volkswagen-jukset, og analytikerne venter ytterligere fokus på bilprodusentene på USA-børsene i dag.

«Gjør de andre også det?»

Både BMW-, Daimler-, Peugeot- og Renault-aksjen gikk på en smell tirsdag. Det samme gjorde dekkprodusenten Continental.

Ikke uten grunn:

- Spørsmålet alle stiller seg nå, er dette: Hvis Volkswagen gjør det, er det ikke da sannsynlig at alle kan gjøre det? Denne skepsisen vil være der helt til noen bilprodusenter tar avstand fra det, sier markedsanalytiker Joshua Mahony hos IG, ifølge Marketwatch.

Denne frykten gjenspeiler seg nå i alle bilrelaterte aksjer på de europeiske børsene. Både Volkswagens rivaler og dekkprodusenter får kjenne på smellen.

Les også: Volkswagen vil gjøre opp for seg etter utslippsjuks

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.