De ledende indeksene på Wall Street åpnet opp på ukens første handelsdag, etter fornyet tro på enighet om en ny økonomisk krisepakke i Kongressen.

Etter det har det gått markant nedover.

Dette er den verste børsdagen for Dow Jones og S&P 500 siden 23. september. Det er Nasdaqs første fall fem dager på rad siden august 2019, skriver CNBC News. Big tech-aksjene bidro til fallet: Microsoft, Apple og Amazon er alle ned mer enn to prosent.

Slik ser det ut på New York-børsen ved stengetid klokken 22.00 norsk tid mandag kveld:

  • Industritunge Dow Jones er ned 1,43 prosent.
  • Den brede S&P 500 er ned 1,63 prosent.
  • Teknologiindeksen Nasdaq er ned 1,65 prosent.

Usikkerhet rundt krisepakke

Søndag satt Nancy Pelosi, Demokratenes leder i Representantenes hus, en frist på 48-timer til hun og USAs finansminister Steven Mnuchin skal bli enige om de skal lande en ny økonomisk krisepakke før presidentvalget 3. november.

Pelosi sa på mandag at til tross for forskjellene mellom demokratene i Kongressen og forhandlerne i Det hvite hus, var hun optimistisk om å lande krisepakken før valget.

Mandag ble det kjent at Pelosi og USAs finansminister Steven Mnuchin vil fortsette samtalene om krisepakken.

Tall fra detaljvarehandelen som kom fredag var sterkere enn forventet, som understreket den økonomiske framdriften i landet.

Samtidig skaper økningen i koronatilfeller bekymring. Mandag nådde man 40 millioner smittetilfeller globalt. Flere europeiske land skjerper nå koronatiltakene etter økt smitte, blant annet Belgia, Slovenia og Italia.

Snap med all-time high før kvartalsrapport

Resultatsesongen starter for fullt denne uken. Blant annet skal 84 selskaper fra S&P 500-indeksen, Tesla og Netflix presentere sine tall for tredje kvartal.

Tirsdag skal Snap Inc, selskapet bak Snapchat, rapportere sine tall, og aksjen endte på en all-time high mandag, opp to prosent. Så langt i år er aksjen opp rundt 75 prosent.

Selskapet vil i morgen bli det første store navnet innen internettsfæren som legger frem annonsetrender. Snap har satset på direkte markedsføring, noe som analytiker Mark Shmulik kan føre til at selskapet vinner på lang sikt, ifølge Bloomberg. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.