– Kontrakter for flere varehus i Østerrike vil foreligge om ikke så lenge, sier konsernsjef Fredrik Steenbuch i XXL til Norges Sportsbransjeforening.

Utvidelsen til Østerrike er en del av en større ekspansjon til Sentral-Europa som også skal innbefatte Sveits og Sør-Tyskland.

– Det vil nok være enklere å entre det tyske markedet når vi først har etablert oss i Østerrike. Språket er likt og det er mye av kulturen også, sier Steenbuch.

Prøver ut nytt konsept

Ifølge Norges Sportsbransjeforening har XXL valgt å kjøre et nytt konsept i Østerrike. Den norske sportskjedegiganten prøver ut sin nye konseptversjon 4 som skal ha noe mer fashionpreg og mer åpne plasser. 

Søndag hadde XXL store annonser i den største avisen i Alpelandet der fokus på produktkompetanse og service sto øverst – foran pris.

– Det vil i større grad være fokus på service, utvalg og kvalitet, og ikke så stort fokus på pris som i Norge, sier Steenbuch, som legger til at XXL fortsatt skal ha det største utvalget. 

De to første varehusene i Wien skal ha om lag 200 ansatte.

Skal bruke østerriksk apparat

XXL-sjefen har besluttet å bruke et østerriksk team i den nye varehusene. 

– Når vi går inn i nye land, må vi ansette mennesker som kjenner markedene i disse landene. Vi kan ikke bare overføre norske forhold til Østerrike. Derfor har vi ansatt østerrikere i apparatet der nede, sier Steenbuch til Norges Sportsbransjeforening. 

Han sier at det i Østerrike primært vil være tre kjeder som kommer til å utfordre XXL: Intersport, Hervis og Sport 2000.

Han legger til at det vil være naturlig at XXL tar inn noen av de mest kjente mellomeuropeiske merkevarene i sine østerrikske varehus, samtidig som også norske merkevarer får plass der.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.