Tirsdag etter børsslutt varslet sportsutstyrskjeden XXL at selskapet venter et fall i inntektene i andre kvartal i år, sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Mer nøyaktig venter XXL at inntektene for kvartalet vil ende på rundt 2,2 milliarder kroner, altså 200 millioner kroner mindre enn hva sportskjeden omsatte for i tilsvarende kvartal i fjor. I tillegg venter selskapet et bruttoresultat på mellom 190 og 220 millioner kroner, mot 392 millioner andre kvartal i fjor.

Ved åpning på Oslo Børs onsdag morgen falt aksjen 19 prosent. I løpet av handelsdagen har imidlertid aksjen hentet inn deler av det dramatiske fallet, og ved 15.30-tiden er aksjen ned rundt 16 prosent.

Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux skjønner godt at investorene reagerer negativt:

– Er det omsetningsnivået de varslet tirsdag den nye normalen, vil XXL ha tilnærmet null i inntjening fremover, gitt at de ikke klarer å få kostnadene ned. Og klarer de ikke snu dette, er ikke XXL verdt noen ting, sier Borge.

Etter onsdagens kursfall har XXL en markedsverdi på 1,9 milliarder kroner.

Svakt marked

Pandemi og stengte treningssentre førte til en sterk etterspørsel etter sportsutstyr og sommeren og høsten 2020 kunne den børsnoterte sportskjeden melde om knallsterke salgstall. Dette sendte XXL-aksjen til et toppunkt på 28,6 kroner i oktober 2020, noe som tilsvarte en oppgang på nær 700 prosent fra bunnpunktet i mars 2020.

Aksjen har imidlertid falt mer eller mindre konstant siden den gang. Siden toppen i oktober 2020, har aksjen falt over 70 prosent. Kursnedgangen så langt i år er på nær 44 prosent.

– Aksjen har vært svak den siste tiden, og man har vært bekymret for at salget innenfor sportsutstyr, stopper opp sånn overordnet, sier Heiberg.

Markus Borge Heiberg, analytiker fra Kepler Cheuvreux.
Markus Borge Heiberg, analytiker fra Kepler Cheuvreux. (Foto: Knut Egil Wang)

For til tross for at omsetningen i varehandelen generelt har holdt seg på et stabilt nivå, går nå en større andel av pengene til kategorier som klær og mat, ifølge Heiberg.

XXL-sjef Pål Wibe bekrefter ovenfor DN at årsaken til omsetnings- og resultatfallet i andre kvartal kommer som følge av et svakt marked.

– Snur hver stein

Wibe forteller at selskapet, som de også skriver i børsmeldingen, iverksetter tiltak for å tilpasse seg markedsforholdene.

– I tillegg til å redusere innkjøpsvolumene snur vi hver stein for å kutte kostnader der vi kan. Så har det jo tidligere blitt skrevet at varelageret er blitt sunnere i XXL og at vi har fått bedre rutiner, sier Wibe.

Akkurat hva disse tiltakene innebærer utover kutt i innkjøpsvolumene, vil imidlertid ikke Wibe si noe om i denne omgang:

– Vi kommenterer ikke aksjekurser og verdsettelse, men jeg bruker å si at vi får den kursen vi fortjener til slutt. Konkrete tiltak får vi komme tilbake til i kvartalsrapporten når den legges frem.

Konsernsjef Pål Wibe i XXL butikken på Alnabru i Oslo. Under pandemien kunne kjeden melde om knallsterke salgstall.
Konsernsjef Pål Wibe i XXL butikken på Alnabru i Oslo. Under pandemien kunne kjeden melde om knallsterke salgstall. (Foto: Petter Berntsen)

Heiberg mener på sin side at det er en god del som skal til for å snu krisen XXL befinner seg i.

– XXL er sterke på netthandel, men de er ikke et rent netthandel-selskap. Når man skal ha store varehus med ansatte, så fører dette til høye kostnader. Nå faller i tillegg inntjeningen fra netthandel også, noe som ikke er godt nytt.

Ikke relevant

En reduksjon i de fysiske kostnadene og mer prioritering av netthandel, kan være en mulig løsning på lønnsomhetsproblemet slik Heiberg ser det. Men han mener i tillegg at sportskjeden sliter med å gjøre seg relevant for kunden.

– De opererer hverken i et «premium»-segment eller i et «billig»-segment. I konsumentens øyne er man rett og slett litt usikker på hva XXL egentlig er. Historisk har de klart seg bra i Norge, men i Norden er det sterk konkurranse, sier Heiberg.

– Det er en vanskelig balansegang for XXL som selger merkevarer. Hadde de hatt et unikt tilbud, kunne modellen fungert. Men produktet er ikke unikt. En kan kjøpe alle de samme varene av andre forhandlere på nett. Vi trodde kanskje Pål Wibe skulle få til å skape dette unike tilbudet, men han har nå sagt opp.

Kepler Cheuvreux har foreløpig en hold-anbefaling på XXL-aksjen med et kursmål på 11 kroner. Ved 15.30-tiden handles XXL-aksjen for 7,42 kroner aksjen.

– Gitt de mulighetene XXL har og risikobildet, mente vi at selskapet var fornuftig priset. Så må vi selvfølgelig ta stilling til dette på nytt, men det har vi ikke gjort ennå, sier Heiberg.

Sjefsavgang

Det ferske resultatvarselet kommer nemlig kun en måned etter at det ble klart at toppsjef Wibe er ferdig i sin stilling, to år etter at han begynte som konsernsjef. Til DN sa styreleder Hugo Maurstad at det var uenigheter som førte til Wibes avgang.

Siviløkonomen fra Hamar tiltrådte i sportsutstyrsgiganten 1. april 2020, etter seks år i lavpriskjeden Europris. Han kom dermed inn på et tidspunkt hvor XXL-aksjen befant seg på et bunnpunkt, og selskapet sto i en krise.

Kort tid etter ble en ny finansieringsplan lagt frem, og kombinert med knallsterke salgstall for XXL sommeren og høsten 2020, fikk investorene fornyet tro på aksjen.

Wibe skal fortsette som sjef for sportsutstyrskjeden ut august i år.

– At man ikke har en langsiktig leder nå, øker usikkerheten rundt valg av rett posisjonering. XXL har ikke markedet med seg, når de ikke tjener penger til tross for at omsetningen fortsatt ligger over 2019-nivå. Det mangler rett og slett en tydelig plan vi kan tro på, sier Heiberg.

Heiberg peker imidlertid på at det virker som om kjeden har lært av den forrige krisen, hvor XXL satt på et enormt varelager.

– Det virker som om de vil håndtere dette på en annen måte enn i perioden før 2020. Trolig ved å kjøre høy grad av rabatter på varene. Det fører trolig til at selskapet slipper å ende opp med å sitte på et for stort varelager, samtidig får man jo lavere marginer når man selger med rabatter, sier Heiberg. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.