– Vi ser at de fleste av våre nordiske kunder besøker nettsiden vår fra mobilen. Det er veldig fint at så mange besøker Zalando mens de er på farten, men en ny minimums-kjøpesum er ett av flere tiltak vi må gjøre for bærekraftig vekst.

Det sier Kenneth Melchior, Zalandos direktør for Nord-Europa.

Shopping fra mobilen har ført til at kundene legger færre ting i handlekurven på nett. Den nye grensen på 229 kroner per bestilling innføres fra 20. mai, og innebærer at bestillinger som koster mindre vil koste 39 kroner ekstra i frakt.

Torsdag annonserte klesgiganten nye tall for årets første tre måneder. Inntektene endte på hele 13,5 milliarder norske kroner, som er 15 prosent høyere enn samme periode i fjor. Likevel gikk konsernet med et stort underskudd på 171 millioner kroner – ifølge selskapet på grunn av store investeringer. Tross underskuddet innfridde Zalando forventningene, ifølge analytiker Georgina Johanan i JP Morgan.

Kleskonsernet går ikke ut med omsetningstall for det norske markedet alene, men bedyrer at Norge og resten av Norden er Zalandos raskest voksende markeder i Europa.

– Vi ser høy tillit til å kjøpe ting på nett og stor moteinteresse i de nordiske landene, sier Melchior. Han legger til at klesgiganten ser i samme retning for å finne nye merker.

– Det som fungerer i Norden fungerer gjerne bra i andre markeder senere også.

Blant populære nordiske merker er norske Holzweiler.

– De gjør det veldig godt og vokser raskt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.