Det har liksom ligget i luften at Kværner skulle bli tildelt den – for selskapet – meget viktig kontrakten for å bygge boligplattformen for Statoil på Johan Sverdrup-feltet. Kværner tapte i februar den enda større kontrakten for å bygge toppdekket til boreplattformen til Sverdrup-feltet til norske Aibel.

Hadde Kværner også tapt kontrakten om boligplattformen måtte nok styret i selskapet gått den tunge veien om betydelige nedbemanninger på Stord. Pareto har tidligere skrevet at nok et tap ville vært ødeleggende for selskapet. Derfor har det vært et betydelig press på Statoil-ledelsen for at Kværner skulle vinne denne kontrakten.

Statoil er ikke satt opp for å drive med veldedighet, men hvert eneste av selskapets styremedlemmer sitter der, om ikke hovedsakelig, så i hvert fall til dels på grunn av deres politiske antenner.

Likevel ville det vært umulig for Statoil å tildele en kontrakt til Kværner dersom Kværners anbud hadde hatt et betydelig høyere kostnadsnivå enn konkurrentene, hvorav Singapore-baserte SMOE har vært antatt å være den sterkeste konkurrenten. Aibel har nok allerede nok på tallerken nå til å kunne tatt på seg ytterligere en så stor kontrakt.

Kværner har jobbet hardt for å få ned kostnadsnivået og arbeidet har tydeligvis båret frukter. Samtidig samarbeider Kværner med Houston-baserte KBR som i 2006 ble skilt ut fra oljeservicegiganten Halliburton. Kværners andel av kontrakten er på cirka 3,4 milliarder kroner.

Men man trenger ikke være Kværner-analytiker for å se at Kværner og KBR har kuttet marginene til benet for å vinne denne kontrakten. Anbudskonkurransen må ha vært brutal, gitt at kontraktstildelingene fra de store oljeselskapene har tørket helt ut det siste året.

Det er greit å ha i mente når man skal vurdere Kværners kursoppgang på over syv prosent i dag. Det innebærer at selskapets egenkapital øker i verdi med vel 100 millioner kroner. Selskapet er nå verdsatt til 1,6 milliarder kroner etter at aksjen har falt over 30 prosent så langt i år.

Selv om markedet nok har luktet at Kværner vil få kontrakten, er det ingen som har vært så dumme at de har priset inn en betydelig margin til Kværner på denne kontrakten. Dagens kursoppgang er nok mer et uttrykk for lettelse over at Kværner slipper å gå til en stor kostnadskrevende nedskalering av driften, samt en viss korreksjon opp etter det kraftige kursfallet tidligere i år.

  

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.