Bare i dag stiger aksjen fire prosent.

Det er fristende å tolke dette som at aksjemarkedets budskap til Norwegian og selskapets piloter er; «Streik mer!» Men dette er en forhastet konklusjon. En mer sannsynlig tolkning er nok den at konsensus av alle investorene på Oslo Børs nå mener Norwegian-konflikten snart er løst og at selskapets ledelse vil vinne frem i kampen for å få ned enhetskostnadene i selskapet.

Vi vet også at Norwegian-sjefen Bjørn Kjos har lånt ut et betydelig antall aksjer for shorting. Investorer som har valgt å shorte Norwegian-aksjen den siste uken har trolig sett at streiken går mot slutten og at Norwegian-ledelsen vil vinne frem med det meste av sine krav. Da gjelder det å komme seg ut av shortposisjonen raskere enn svint. Resultatet er en klassisk shortskvis hvor aksjekursen stiger kraftig på kort tid.

Det er i dag kun Norwegian-ledelsen som vet nøyaktig hvor mye denne streiken har kostet i tapte inntekter og billettsalg. Kjos har tidligere avvist å kommentere på tap av streiken siden det er børssensitivt. Men flere analytikere har kommet med anslag.

«Selv om streiken trolig vil være negativ (med et tap på fire kroner per aksje gitt at streiken varer i en uke), venter vi at en løsning vil bli funnet innenfor en rimelig tidsperiode, som vil begrense konsekvensene,» skrev meglerhuset Pareto i forrige uke.

Fire kroner per aksje gir et tap på 140 millioner kroner. Men nå har streiken vart i ti dager. Pareto har tidligere anslått et ytterligere tap på 0,50 kroner per aksje per dag. Det skulle gi ytterligere 50 millioner kroner i tap på toppen av de 140 millioner kroner i tap for den første uken.

Regnestykket baserer seg på at 60 prosent av produksjonen påvirkes av streiken. Det vil bety et omsetningsfall på 27 millioner kroner per dag, som oppveies av fem millioner kroner i lavere variable kostnader fordi flyene står stille.

Så må det muligens tillegges et omdømmetap og at frykt for nye streiker vil legge en viss demper på etterspørselen etter selskapets flybilletter. På den annen side viser all erfaring fra flybransjen at kundene er mest opptatt av lave billettpriser. Streiker og annet ubehag er raskt glemt dersom passasjerene øyner sjansen til en billig flybillett.

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.