I fjerde kvartal tok Telenor et kraftig jafs av nye bredbåndskunder, mens Catch økte markedsandelen såvidt, og NextGenTel falt litt tilbake.

Kriger om nye kunder
Mens det tidligere har vært kamp om bredbåndskundene er det nå krig.

De store selskapene er vinnerene, ettersom disse har de største markedsføringsbudsjettene.

Gruppen "andre aktører", som UPC/Chello, Tele2 og kraftselskapene har i løpet av 12 måneder gått fra å ta omlag 33 prosent av nye kunder, til å bare klare å kapre ti prosent av de som tegner bredbåndsabonnement.

Kjører trykket i taket
I 2005 ventes like kraftig bredbåndsvekst som ifjor, og aktørene vil selvsagt ha størst mulig del av kaken.

- Jeg håper og tror at dette blir en markedsføringskrig og ikke en priskrig, sier analytiker Johan Michelsen i Enskilda Securities til dn.no.

De tre store aktørene legger ikke skjul på at markedsføringsinnsatsen blir viktig fremover.

- Vi øker trykket, og vi har ressurser til å gå inn og virkelig konkurrere. Vi kjører en ny kampanje på TV 2 nå, og vi vil bli mye mer aggressiv på prising av etablering, sa NextGenTel Olav Stokke nylig.

Kraftig vekst
Konkurrenten Catch er heller ikke beskjeden. Selskapet, som venter en bredbåndsvekst på 67 prosent i bedriftsmarkedet i år, og 42 prosent i privatmarkedet, skal ta markedsandeler.

- Vi skal bevare posisjonen i bedriftsmarkedet og doble andelen i privatmarkedet. Det er en ganske tung ambisjon, men vi føler oss komfortable med det, sa Catch-sjef Kjell Ivar Hansen i dag.

Begge selskapene varsler større markedsføringsbudsjetter i 2005.

- Ja, vi vil øke trykket i 2005, sier Hansen, som i likhet med NextGenTel skrudde budsjettene godt opp også i fjerde kvartal.

Vil holde på prisene
Markedsføringstrykket prioriteres foran dramatiske prisreduksjoner. Telenors kampanjer med fri etablering, har fått konkurrentene til å følge etter, mens månedsprisene holder seg relatvit godt oppe.

- Businessmodellen til bredbåndsselskapene er veldig sensitiv for pris. Derfor tror jeg aktørene heller vil kjøre på med markedsføring og gi kundene økt bredbåndshastighet og ekstratjenester som sikkerhet, sier Michelsen.

For kundene betyr dette at de neppe kan vente seg prisras på bredbånd, men mange vil kunne få mer igjen for pengene.

Catch varslet i dag økt fokus på sikkerhet flere sikkerhetstjenester i abonnementene, mens NextGenTel stadig skrur opp hastigheten for sine kunder, og ventes fortsette med det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.