I 2015 ble det produsert nesten 1,6 millioner kjøretøy i Storbritannia, hvorav 77 prosent gikk til eksport.

Etter at brexit ble klart tidlig fredag, stålsetter bilprodusentene seg for hvilke konsekvenser det vil få, både for salg og bilproduksjon i Europas nest-største bilmarked etter Tyskland.

– Den tyske bilindustrien alene har 100 produksjonssteder i Storbritannia inkludert underleverandører. Hvis det blir en handelskonflikt mellom Storbritannia og EU, vil skaden være enorm for alle, sier Matthias Wissmann, som er president i den tyske bilprodusentforeningen VDA, til Automotive News.

BMW bygger sine undermerker Rolls-Royce og Mini i England, men sier at utfallet ikke får noen umiddelbare konsekvenser for produksjonen.

«Vi kan ikke si hva dette betyr for våre britiske operasjoner før de fremtidige regulatoriske og lovgivende ordninger er avtalt» heter det i en uttalelser fra selskapet.

Les hvordan brexit kan påvirke Norge

Klart flertall mot EU

De største delene av britisk bilindustri har utenlandske eiere, som Toyota, Nissan og Honda. Toyota advarte tidligere denne uken sine ansatte om at en utmeldelse av EU kunne føre til en avgift på ti prosent for biler bygget i Storbritannia.

I South Derbyshire, der Toyotas fabrikk årlig produserer nærmere 200.000 biler av modellene Auris og Avensis, ble det likevel et overveldende flertall på over 60 prosent for utmeldelse.

Også i Sunderland der Nissan årlig bygger omkring en halv million biler av modellene Juke, Qashqai, Leaf og Note, ble det over 61 prosents flertall for brexit.

I Solihull, der Jaguar Land Rover produserte over 230.000 eksemplarer av suvene Defender, Discovery og Range Rover, var det et flertall på 56 prosent som ville ut av EU.

Produksjonsmessig er Jaguar Land Rover den største bilprodusenten i Storbritannia. Aksjekursen til det indiske morselskapet Tata Motors Ltd. endte ned 7,9 prosent fredag, etter å ha falt med hele 13,7 prosent på det meste.

Analytikere i Evercore ISI forventer et fall i det britiske bilsalget på 4,5 prosent på grunn av den økonomiske usikkerheten, til forskjell fra en vekst på tre prosent før avstemningen. Neste år venter analytikerne et videre fall på ti prosent, som igjen vil føre til 2,5 prosent lavere europeisk bilproduksjon, skriver Automotive News.

Ifølge The Society of Motor Manufacturers and Traders (SSMT) bidrar bilindustrien med 15,5 milliarder pund til den britiske økonomien, og sysselsetter 160.000 personer direkte.

Følg markedet på DN Investor

Les mer på DN.no:

Hun får karrieren knust i EU

Slik reagerer britiske medier  

Erna Solberg: - Brexit er et varsku for EUs ledere  

- Brexit vil føre til børsfall verden over

Panikken brer seg på verdens børser: Britisk valgresultat skaper sjokkbølger i finansmarkedene  

- Det er brutalt. Det er dette vi fryktet skulle skje  

Asia i dag: Panikk i Asia etter "Brexit"  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.