Husker du ”bullshit-bingo”? Spillet sirkulerte under dotcom-tiden og besto av et bingo-ark med store moteord uten innhold, slik som "proaktiv" og "multimedia". Førstmann til å fylle en rekke under et foredrag skulle rope ”bullshit!”.

Siden dotcom har man fått en jevn strøm nye it-konsepter som skal fjerne gammel hodepine. Men skal man tro en av bransjens mellomstore kjemper, kan disse fint legges til bingo-spillet.

- I en perfekt verden kjøper du ERP fra Lawson, ser at en delmodul fra Oracle er bedre, og kan plugge den rett inn. Det er det de vil prøve å få deg til å tro, men det er bare mulig i en powerpoint-presentasjon, sier Harry Debes, toppsjef i Lawson.

Lawson er et stort selskap innen bedriftssystemer (ERP) og kjøpte for to år siden svenske Intentia, som hadde mange kunder i Norge. Denne uken var toppsjefen Debes på sitt første Norges-besøk.

Vi må samarbeide til en viss grad, men vi gjør det ikke med et stort smil i ansiktet Harry Debes

Midlertidig galskap
Integrasjon er kanskje den største hodepinen av dem alle. Moteord som ”web services”, ”SoA”, ”Saas” og ”Cloud Computing” har alle kommet med løfter om å gjøre det enkelt å koble sammen it-systemer. Men leverandørene selger keiserens nye moteklær, mener Debes. Å koble ting fritt sammen er mulig hvis du har tid og penger, men det vil ofte ikke lønne seg.

- Jeg møter kunder som sier at 80 prosent av it-budsjettet brukes på integrasjon mellom systemer de i midlertidig galskap kjøpte. Det skjer når du kjøper en masse spesialløsninger, sier Harry Debes.

Han nevner flere navn på konsepter som har kommet og gått – uten å levere det som ble lovet, slik som”open system” og ”ralational databases”.

Han hevder det er mye selgerne av slike løsningner ikke forteller kundene - fordi det er mye de ikke vet.

- Dette er ikke irrelevante teknologier, men man må ikke tro de vil løse alle våre problemer, og at alt sys fint og sømløst sammen bare du putter et SoA-plaster på. Det fungerer ikke.

- HP og IBM liker hverandre ikke. De har ingenting å tjene på å ”spille pent” Harry Debes

For selskaper som tror på dette kan resultatet bli en uventet høy regning: Integrasjon, mener Debes. Alternativet er å kjøpe en ”suite”, en totalløsning fra én leverandør. Slike pakkeløsninger var på moten for fem-seks år siden, men siden har mange argumentert for at man kan velge og vrake blant friere, fra forskjellige leverandører.

- Det er ikke sant
For å øke konkurransen i markedet ville velge-og vrake-modellen vært ideelt – fra kundens perspektiv. Grunnen til at det ikke fungerer er at leverandørene, som han selv, ikke egentlig har interesse av dette, mener Debes.

- HP og IBM liker hverandre ikke. De har ingenting å tjene på å ”spille pent”. De vil ikke bli enige om en enhetlig standard, for da blir det de lager dagligvareprodukter, sier han.

Utskiftbare dagligvarer faller gjerne fort i pris.

Dette budskapet skiller seg skarpt fra det de fleste andre selskaper i bransjen hevder. Etter at Microsoft kjempet lange kamper i retten rundt starten av årtusenet, har de fleste hevdet at de jobber for åpne standarder og løsninger som kan brukes på tvers av selskapsgrenser.

- Det er ikke sant. Hvorfor ville jeg, IBM eller Oracle være for en praksis som ville sende oss ut av business? Vi må samarbeide til en viss grad, men vi gjør det ikke med et stort smil i ansiktet, sier han.

Kunne fikset det
Debes oppfatter at det er mye politisk korrekt skuespill ute og går i bransjen som dekker over dette.

- Jeg snakker veldig direkte. Men hvis de andre sier dette, hvorfor gjør de det ikke?

Debes mener de andre gigantene ikke er så samarbeidsvillige som de hevder, og hevder at dette er noe som skaper problemer for leverandørene av ”mellomvare”, rørleggerne som skal sørge for at ulike typer systemer snakker sammen.

- De opplever mye frustrasjon. Spør dem hvor samarbeidsvillige de ulike leverandørene egentlig er, sier Debes.

Vil neppe synge "Kumbaya" sammen rundt leirbålet Harry Debes

- Produsentene har da gjort mye for å følge åpne standarder?

- Det er gjort fremskritt, men er drømmen oppnådd? Nei! Er det sannsynlig at den blir det? – Nei!, sier Debes.

Han har lite tro på at de store programvareprodusentene vil sette seg ned sammen rundt leirbålet og synge "Kumbaya” sammen.

Debes mer enn antyder at verden kunne vært et enklere sted for it-kjøpere hvis leverandørenes egeninteresse hadde dratt i en annen retning.

- Hvis det var i deres interesse ville de fikset det, sier han

Seks år og to milliarder dollar
Debes advarer mot å tro på enkle løsninger – det kan bli dyrt både for kunder og leverandører. Han hevder blant annet at SAPs storsatsing på SaaS (Software as a Service) fra i fjor – ”Business by Design”, har vært en regelrett fiasko, med svært få kunder.

Tidligere eksempler inkluderer et selskap som lenge hadde stor suksess, inntil de fant ut at de skulle modernisere sine aldrende produkter. Dette tok dem seks år og totalt to milliarder dollar.

- Jeg var med på å kjøpe dem for 300 millioner, og da hadde to prosent gått over til den nye løsningen, sier Debes.

Han sier kundene likevel var villige til å binde seg i fem nye år til den gamle løsningen, fordi den fungerte og ikke ga risiko for store oppstartskostnader.

- De fleste store brukere av ERP-systemer er ikke i front teknologisk, fordi det de risikerer er hele deres business. De kommer ikke til å bytte over til noe som er så ”cutting edge”, uansettt hvor mange som snakker om det, sier han.

Debes mener ikke å avskrive det nye, og innrømmer at det en gang i blant dukker opp en "iPod", som treffer spikeren på hodet og blir en kjempesuksess. Det er bare litt for langt mellom dem.

- Jeg misliker ikke moderne ting, men de er overopphausset, sier Debes.

Her finner du eksempler på bullshit bingo som kan skrives ut og tas med på seminar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.