Skanska og samarbeidspartneren Strabag ble overrasket over det som møtte dem da de skulle bore jernbanetunnel gjennom Ulriken i Bergen.

I slutten av august skrev DN at Skanska og Strabag saksøkte Bane Nor i en tvist om oppgjør for tilleggsarbeider ved boringen. Etter det DN kjenner til dreide det seg om opptil 400 millioner kroner. Bane Nor mente imidlertid at tvistebeløpet var langt mindre.

– Jeg kan bekrefte at vi har stevnet Bane Nor for retten. Det dreier seg om flere enkeltheter, i hovedsak om ansvar for grunnforholdene, sa kommunikasjonsdirektør Audun Lågøyr i Skanska.

Nå har partene kommet til enighet:

– Det har vært vanskelige saker underveis, men både Bane Nor og JV Skanska Strabag har vært opptatt av å involvere ledelsen når det har vært nødvendig, sier fungerende utbyggingsdirektør i Bane Nor, Stine Undrum i en pressemelding.

– Alle saker er nå løst, og vi er veldig glade for å kunne avslutte samarbeidet med Skanska Strabag på en positiv måte, sier Undrum.

Partene løser dermed sine mellomværender i minnelighet og unngår rettssak.

– Resultat- og løsningsorientert samarbeid gjør at vi nå overleverer anlegget uten tvister, og alt ligger til rette for å fortsette og utvikle den gode relasjonen som er skapt gjennom denne prosessen, sier konserndirektør Anlegg i Skanska, Steinar Myhre i en pressemelding.

Nye Ulriken tunnel er den første jernbanetunnelen i Norge som har brukt tunnelboremaskin (TBM) som drivemetode.

Krevende geologi

Kontrakten, som ble inngått i mai 2014, omfattet tunnelboring og -sprengning av den nye tunnelen, med tilhørende konstruksjoner som tunnelportaler og en jernbanebro.

– Organisasjonene på begge sider har utvist stort engasjement og arbeidsinnsats for å ferdigstille byggeprosjektet til avtalt tid. Dette til tross for at det stedvis var krevende geologi som ga noen utfordringer i prosjektet, sier Steinar Myhre i Skanska Anlegg.

Bane Nor er også godt fornøyd med gjennomføringen av jobben:

– JV Skanska Strabag har hele veien jobbet systematisk med sikkerhet, og arbeidet er levert med god kvalitet, sier Stine Undrum.

Bedre togtilbud

Nye Ulriken tunnel er en del av det nye dobbeltsporet mellom Arna og Bergen som vil gi mulighet for avganger hvert kvarter for de reisende. Dobbeltsporet vil også legge til rette for økt hastighet og mer fleksibel trafikkavvikling på strekningen.

Arbeidet JV Skanska Strabag nå har fullført er dermed et viktig steg på veien mot et bedre togtilbud mellom Arna og Bergen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.