–Jeg vil si dette er deprimerende når alle snakker om å bekjempe sosial dumping og sørge for like konkurransevilkår. Hvis stikkprøvene er representative, er det et hav mellom liv og lære, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.

Hun leder prosjekt- og kontraktseksjonen og har ansvaret for hvordan kontraktene til Statens vegvesen utformes. Veietaten er en enorm byggherre som årlig inngår mellom 500 og 1000 kontrakter.

– Vi finner feil over alt – både i bygge- og driftskontrakter. Dette skjer selv om bransjen sier de tar opp kampen mot de useriøse, sier Sandvin.

Beklager

Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund beklager situasjonen og understreker at regler og avtaler er til for å overholdes:

– Selvfølgelig skal norsk lov følges. Det samme gjelder bestemmelsene om lønn, skift og overtid. Vi er en arbeidsgiverorganisasjon og har vært med på å forhandle disse, sier Brodtkorb.

Julie Brodtkorb er administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund.
Julie Brodtkorb er administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Hun mener likevel at det bør drøftes om noen regler er uhensiktsmessige eller skadelige.

– For eksempel regelen om at lærlinger under 18 år skal ha normalarbeidstid. Hvis hele anleggslaget har avtalt 12 timers skift og motsvarende friperiode, må lærlingene kjøres alene tilbake til innkvartering. De ville nok heller være med «gutta» og lære enn å sitte alene på et hotell. Men her må det da arbeides for å endre reglene, ikke bryte dem, sier Brodtkorb.

Både store og små

Lovbestemmelsene om arbeidstid og arbeidsvilkår gjelder alle. Men Statens vegvesen kontraktsbinder i tillegg anbudsvinnerne til å følge avtalte standarder.

Kontraktene pålegger videre hovedentreprenører å ha system for og å kontrollere at deres underentreprenører har sakene «på stell».

Vegvesenet har gjort mange av kontrollene hos underentreprenører. Men større hovedentreprenører får også skraper:

– Det vi typisk finner er brudd på bestemmelser om arbeidstid, overtid, skift og ulempetillegg, reiser, diett og innkvartering. Ikke i noen av våre stikkprøvekontroller har vi funnet at hovedentreprenøren har gjort de undersøkelser om arbeidernes forhold som de plikter å utføre, påpeker Sandvin.

Hun mener dette utgjør en risiko for sosial dumping.

– Har veivesenet noen sanksjonsmulighet mot selskapene dere mener bryter regler eller kontraktsbestemmelser?

– Vi kan gi frister for å rydde opp i forholdene. Så har vi mulighet til å gi dagbøter, eventuelt holde tilbake på oppgjør. I ytterste fall kan entreprenører også bli utestengt fra å delta i senere anbudsrunder, sier Sandvin.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs kommentator Anita Hoemsnes forteller deg det viktigste du bør vite om mandagens statsbudsjett
02:19 Min
Publisert: