Den første kontrakten av offentlig-privat samarbeid (OPS) innen samferdselsektoren på ti år ble torsdag tildelt Skanska. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) offentliggjorde vinneren.

– Her gjelder det kun å stå øverst på pallen. Det blir ingen medaljer til nummer to. Dette er en stor dag for oss. Jeg er utrolig stolt over at vi har vunnet en av de største veikontraktene i Norges historie, sier administrerende direktør Ståle Rød i Skanska Norge.

De andre konkurrentene i konkurransen var Stamveg as (Veidekke/Sundt) og Strabag/Acciona. Formelt er det nå en klagefrist på 10 dager.

Bygger og drifter

Skanska skal bygge en ny 25 kilometer lang veistrekning mellom Løten-Elverum, hvorav 15 kilometer av den er en firefeltsvei, samt syv kilometer lang gangvei og sykkelsti. Selskapet skal drifte veien i 20 år. Byggetiden er anslått til to og et halvt år.

Kontrakten er på totalt 5,5 milliarder norske krone, hvilket omfatter den samlede betalingen til selskapet gjennom hele kontraktsperioden.

– Regjeringen er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Derfor er det gledelig at vi kan sette i gang med et stort veiprosjekt etter modellen for offentlig-privat samarbeid. Det første OPS-prosjektet innen veibygging på ti år, er samtidig en av de største veikontraktene som er inngått i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

«Lang erfaring»

Rød understreker at det blir spesielt å både bygge og drifte vei i Norge.

– Dette er en gjennomføringsmodell vi har veldig stor tro på. Fra vårt perspektiv er det helhetsansvaret som trigger oss mest. Når vi får ansvar for å drifte veien i 20 år, vil vi tenke litt annerledes og gjøre andre kvalitetsvalg enn ellers.

Han legger til at konsernet har lang erfaring med OPS.

– Vi har en veldig lang erfaring med OPS i England og USA samt i Sverige. Kontraktsformen der Skanska har ansvaret for finansiering, bygging, drift- og vedlikehold vil gi en bedre og en billigere vei. Vi er godt fornøyd med at kontraktsformen igjen er en del av gjennomføringsmodellene i Norge.

«Eget team»

I Skanska har en bemanningen som et mellomstort håndverkerfirma jobbet kun med dette prosjektet.

– Vi har hatt et kjerneteam på 30 personer som har jobbet kun med dette prosjektet i et helt år, og utviklet prosjektet med gode løsninger til det beste for trafikantene og samfunnet. Det gode arbeidet som er nedlagt, har resultert i at vi har redusert kostnadene med om lag 20 prosent, sammenlignet med det kostnadsoverslaget som Stortinget fikk forelagt for to år siden, sier Rød.

Statsråden opplyser at i kroner utgjør besparelsen 1,5 milliarder kroner.

– Nye kontraktsformer og organisasjonsformer i veibygging gir rask utbygging og mer vei for pengene, sier samferdselsministeren.(Vilkår)

Meretes Utvalgte: Nytt røverkjøp fra Contino
Perfekt til lam, er kun 480 flasker tilgjengelig. Først til mølla.....
01:13
Publisert: