I Nissans vugge ligger nå minstemann Juke og skriker etter oppmerksomhet. Om ikke stygg, så i hvert fall med et eiendommelig utseende og deformerte lemmer.

På midten av 2000-tallet var vuggen infisert med flinkisen Nissan Primera som får i hvert fall meg til å undres hva som fikk nybilkjøperen til å legge pengene på bordet for den bilen. Ikke er den pen, den skylder karisma og ikke er den bråkete eller vill. Den er rett og slett bare trist.

I endring
I 2007 dukker som et friskt pust Qashqai opp. Mye nytt bringes på banen, både designmessig, og ikke minst i forhold til at den skapte et helt nytt segment.

Les også: En spennende Nissan

Legger man til bilene i Z-serien og GT-R, så forsvinner plutselig det traurige og akk så kjedelige ved bilmerket Nissan, som dugg for solen. Ungeflokken er rett så sjarmerende.

Les også: GT-R knuser Porsche

Juke har et mildt sagt oppsiktsvekkende utseende, med store hjulbuer og øyne på stilker kunne man forledes til å tro at noen har byttet barnet i vuggen.

Suv?
Juke en slags liten suv, eller som det heter nå; crossover. Bilprodusentene kan dermed slippe unna med kun unntaksvis å utstyre bilen med firehjulsdrift, men det vet jo Nissan fra erf#229ene med Qashqai, der over 80 prosent er forhjulsdrevne.

Juken vi låner har forhjulsdrift. Under panseret sitter den minste bensinmotoren på 1,6 liter og 117 hestekrefter. Ikke noe å skremmes av, men det holder da prisen på et anstendig nivå.

Les også: Verden vil bedras

Den mest spennende, men også altfor dyre utgaven med firehjulsdrift og bensinmotor med 190 hestekrefter har vi til gode å prøve, men kombinasjonen høres riktig så spennende ut.

 

Artig kjørecomputer
Det første man legge merke til bak rattet i Nissan Juke er den "fancy" kjørecomputeren. Her viser bilen sitt slektskap til superbilen GT-R, og har blant annet en grafisk fremstilling av g-kreftenes påvirkning på bilen, samt bruk av moment og krefter, alt etter hvilket kjøreprogram bilen er satt til. Veldig unyttig, men likevel kult.

Kjøreprogrammet gir deg valget mellom å kjøre i normal, eco eller sport. Les superdaff, daff eller ikke-fullt-så-daff.

Fiffig er løsningen i midtkonsollen der de samme knappene veksler mellom å kontrollere klimaanlegget eller kjøreprogrammet.

En liten bakrute med dårlig sikt, kompenseres med store og gode sidespeil. At du distraheres av parkeringslysene på panseret under kjøring i mørke, går sikkert over etterhvert som du blir vant til det.

Leken
Den femstegede girkassen er fin i bruk, men av og til skulle man ønske seg enda ett steg. Styringen er passelig direkte, men veifølelsen og chassiset henger litt etter Mini, selv om den er litt i samme gate, en leken bil som svinger bra.

Fjæringen er hard, og plassen er liten. Foran sitter man bra, og har nok av plass, men baksetet er svært trangt, og sikten bakover er ikke all verden. Det er egentlig ganske mye å utsette på Nissan Juke, men den er samtidig en utrolig sjarmerende bil. Juke er et adskillig sprekerer alternativ til en "vanlig" småbil, og utseendet er jo noe for seg.

Den er et høyreist alternativ til vanlige småbiler, og personlig må jeg si jeg liker de litt rare formene på bilen, og den anerledesheten som preger Juke. Denne bilen er ikke for deg som foretrekker kjedelige biler, og hvem gjør vel det? Jo, de fleste, viser salgsstatistikkene.

Av og til kan kanskje en bytting være å foretrekke, fremfor ordentlige og streite søsken som Primera og dens like. Men husk å ikke sett den ut i skogen, den har kun drift i forhjulene, og kommer seg ikke ut igjen på egen hånd.