Mange har spådd at "Candy Crush"-manien snart er over. Nå kjøper den amerikanske spillgiganten Activision Blizzard den britiske konkurrenten King Digital Entertainment for 5,9 milliarder dollar (50 milliarder kroner). London-baserte King Digital står blant annet bak Candy Crush Saga, et av de mest populære spillene på smarttelefoner og nettbrett.

"Ingen skam"

Candy Crush har lenge vært statsminister Erna Solbergs favorittspill, som hun slapper av med mellom slagene. Men ifjor signaliserte Erna at hun begynte å bli lei av spillet.

Men LO-leder Gerd Kristiansen er fortsatt ivrig.

- Det er ikke noe å skjemmes over å spille Candy Crush. Det gjør også lederen i LO, Gerd Kristiansen.

LO-lederen kom med Candy Crush-støtten til Solberg, og omtalte seg selv i tredjeperson på Agenda Nord Norge-konferansen i Bodø tirsdag formiddag.

Langt fra over

Alt for et år siden begynte enkelte analytikere å avskrive Candy Crush, og mente den verste euforien snart var over. Men Candy Crush har holdt ut, og med oppkjøpet får Activision over 500 millioner aktive brukere i nesten 200 land.

- Bortsett fra Youtube eller Facebook fins det ikke noe verdensomspennende nettverk som har flere medlemmer, sier Bobby Kotick, toppsjefen i Activision til Financial Times.

Amerikanserne betaler 25 prosent over siste markedspris for King Digital. Men prisen på 18 dollar per aksje er fortsatt lavere enn prisen på 22,5 dollar da King Digital ble børsnotert i New York ifjor.

Transaksjonen er ventet å bli fullført tidlig på nyåret.

Oppkjøpet er det største i spillindustrien siden Microsoft kjøpte spilleselskapet Minecraft ifjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.