Når jeg først setter meg inn i Mercedes ML 63 AMG har jeg vanskelig for å fri meg fra tanken om at hvis jeg vraker denne låne-bilen så kan jeg overføre lønnen min direkte til Bertel O. Steen til litt ut i det neste tiåret.

Prislappen på Mercedes' nye monster-SUV er nemlig rundt to millioner kroner.

Under panseret finner vi en V8er bensinmotor på hele 6,2 liter. Motoren er håndlagd av Mercedes-selskapet AMG og yter 510 hester og har et dreiemoment på 630 Nm.

I en egen klasse
Den nye ML 63 AMG er flere hakk større enn forgjengeren. ML 55 AMG var ikke noen sinke med 347hk og dreiemoment på 510 Nm, men kan ikke sammenlignes med den nye modellen.

Også andre konkurrenter som Porsche Cayenne Turbo og Range Rover Sport kommer til kort i denne konkurransen. BMWs X5 gidder vi ikke engang nevne i dette selskapet. Nærmest i både pris og hestekrefter er Porschen som har 450 hester og koster rundt 150.000 kroner mindre. Men Porsche har "bare" en 4,5 liters motor og får mye av hestekreftene fra en turbo. I Mercedesen er det ingen fusking med kompressor eller turbo, motoren er selvpustende og derfor på hele 6,2 liter. Bare motorstørrelsen avslører at dette er en bil som egentlig er laget for det amerikanske markedet.

Minst for pengene
 Vi har fått Jato Dynamics til å gjennomføre en omfattende verdianalyse på den nye Mercedes-SUVen sammenlignet med Porsche Cayenne Turbo og Range Rover Sport. En nøytral verdianalyse som korrigerer for utstyr og motorkraft, viser at den nye Mercedesen er klart dyrest. Range Roveren er den klart billigste, nesten 25 prosent lavere enn AMGen, mens Cayenne Turbo er rundt 8 prosent billigere enn AMGen.

Vi gjorde vårt første bekjentskap med Mercedes' verstingmotor tidligere i sommer da vi prøvde motoren i den nye E-klassen på tyske autobahn. Det var naturligvis forelskelse ved første pedaltrykk. Den 6,3 liter store V8eren ga oss en uforglemmelig og rå opplevelse.

Les mer her: 0 til 250 km/t med Mercedes-versting

I den store ML-klassen virker den største motoren fra Mercedes annerledes. V8eren med utrolige 630 Nm i dreiemoment (ja, vi snakker om en bensinmotor) drar det 2,3 tonn store ML-beistet fra null til hundre på fem sekunder, bare et halvt sekund mer enn hva den langt lettere E 63 AMG klarer. Men bak tallene virker motoren langt mer sivilisert i ML-klassen enn den var i E-klassen. Ved vanlig bruk går monster-SUVen pent og bedagelig, tross alle hester under panseret, og det er først når man blir hard på høyrefoten at man får AMG-følelsen.

Irriterende
 Til tross for den sporty motoren under panseret er det overraskende lite motorlyd inne i kupéen, litt for lite lyd faktisk etter vår smak. Folk som kjøper en bil med 6,3 liters motor er trolig over gjennomsnittet opptatt av bil og da kunne det være greit å ihvertfall høre motoren skikkelig under sterk akselerasjon uten å måtte åpne vinduet.

Det er naturligvis ikke mye galt man kan si om en Mercedes til to millioner, men på ett område skuffer ML 63 AMG stort. Det er manuell giring med automatgirkassen. Mercedes er mestre i komfort, men når det gjelder sportslige biler faller girkassene igjennom. I automatmodus går det greit, men hvis man selv vil gire ved hjelp av F1-knappene bak rattet så må man være tålmodig.

Tumtitum...
I Mercedes-roadsteren SLK kan du omtrent telle til tre fra du har trykket på girhendelen til girskiftet faktisk skjer. I ML 63 AMG er det litt bedre, men girskiftene er fortsatt irriterende trege. Med en hissig AMG-motor betyr dødtiden fra du skifter gir til girkassen somler seg til å faktisk skifte, at motoren rekker å stange i turtallssperren. I praksis må man derfor gire om rundt ett sekund før du egentlig vil gire. Det ødelegger naturligvis mye av kjøregleden.

Som i andre sportslige Mercedeser må man derfor nøye seg med å kjøre med automatgiret og i AMG-en er det standard Mercedes-oppsett med egen komfort- og sportsinnstilling og disse fungerer ihvertfall utmerket. Sammen med Airmatic-systemet som gjør at man kan justere demperne i sport- eller komfort-innstilling kan bilens egenskaper justeres etter eget ønske.

Fem sekunders morro
Ved kraftig akselerasjon er AMGen litt treg i starten. Det er kanskje ikke så rart når 2,3 tonn tysk stål skal settes i bevegelse, men forsinkelsen fra man trykker pedalen i bånn til bilen skyter fart er såpass lang at det nesten er enda mer imponerende at den klarer 0 til 100 på fem blank.

 Når skyvet først kommer er den så sterk som du aldri tidligere har opplevd i en bil av denne størrelsen, akselerasjonen er rå. Men AMGens største problem i Norge er at fartsgrensene nås alt for raskt, og så lenge man holder kjøringen innenfor lovens grenser så får man aldri brukt mer enn en brøkdel av registeret i AMGen.

Dårlig parkeringshjelp
Den nye Mercedesen er 4,8 meter lang. Det er mindre enn for eksempel Audi Q7, men likevel så stort at du fort blir kjørende rundt i parkeringshus på jakt etter en parkeringsplass hvor du kan stjele litt av plassen til naboen.

 Mercedes' parkeringsassistent Parktronic bruker lysende prikker og lydsignaler for å varsle føreren. Vi er ikke spesielt begeistret for det. Dette systemet virker utdatert i forhold til andre systemer og det er vanskelig å bedømme hvor nære man faktisk er hindringene. Vi hadde gladelig tatt til takke med et ryggekamera istedet for Mercedes-systemet.

Bensinsluker
En vittig passasjer sa at denne bilen strengt tatt ikke trenger en turtallsteller, man kan istedet bruke bensinmåleren. For når man trykker gasspedalen i bånn og slipper løs over 500 hestekrefter kan man omtrent se at bensinmåleren bevege seg.

Mercedes oppgir et bensinforbruk på 1,65 liter per mil ved blandet kjøring. Vår erf#229 var et bensinforbruk på rundt to liter per mil inkludert litt friske aksellerasjoner. Med en 95 liters bensintank vil du bli godt kjent med bensinstasjoner som AMG-eier. Men har man råd til en bil som koster like mye som en treroms leilighet i Oslo så er vel heller ikke bensinprisen det store samtaleemnet uansett.

Konklusjon:Alt er stort på denne bilen. Men før du kjøper den, få deg en tante i Sør-Tyskland så du har en unnskyldning for stadige turer på tyske autobahn. Her hjemme får du aldri brukt den skikkelig.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.