Det nærmer seg bilutstilling i Paris, noe som betyr spektakulære konseptmodeller fra de franske bilprosusentene. Hvem kan glemme Peugeot Onyx fra sist utstilling i 2012. Tegnet av nordmannen Per Ivar Selvaag og utstyrt med et interiør bestående av vadmel og pappmasje, og et ytre som en sportsbil kledd i kobber.

Les mer om bilen og designeren her: Han bygget en superbil av vadmel og kobber

I starten av oktober, når den store utstillingen åpner dørene i år, er Divine DS fra Citroën en av høydepunktene. Det noe gudommelige navnet kan muligens virke noe pretensiøst.

Bilen viser blant annet en helt spesiell design på taket og avantgardistisk interiør. Under utviklingen av konseptbilen har DS (som til alt overmål i sommer ble et eget bilmerke) samarbeidet med to velrennomerte varemerker for fransk luksus og haute couture, og i bilens interiør finnes det derfor innslag av krystaller fra Swarovski og broderier fra Lesage, heter det i en melding fra den norske importøren.

Citroën spiller på gamle følelser med DS-navnet som opprinnelig var en modell fra merket produsert mellom1955og 1975. I 2010 kom den første "moderne" DS-modellen i minibilen, og Mini-konkurrenten DS3. Siden har både DS4 og DS5 sett dagens lys, og over 500.000 eksemplarer er solgt verden over.

Les våre DS-tester:

DS5: Verdens peneste bil?

DS4: Fransk snobb

DS3: Nesten ikke fransk

Under panseret er det overraskende lite innovativt, det er ikke en gang en hybridløsning. En 1,6-liters bensinmotor som yter 270 hestekrefter sørger for fremdriften.

Mer enn teknologisk, skal nok Divine DS vise fram at DS står for luksus ”à la française”, som importøren kaller det.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.