En av fjorårets artigste biler var Citroëns nyskapende C4 Cactus. På bilutstillingen i Shanghai viser franskmennene en ny type bil, enda mer i retning av suv-segmentet.

Les DNs test av C4 Cactus her: Stikker seg ut fra mengden dn+ (krever innlogging)

Concept Aircross skal ta designet fra C4 Cactus videre, og viser veien mot neste generasjon småsuv, som i dag representeres med modellen C4 Aircross, en bil som produseres sammen med Peugeot 4008 og Mitsubishi ASX.

Den blir riktignok større enn dagens småsuv. Med en lengde på 4,58, er den 24 centimeter lenger enn dagens C4 Aircross, og bredden på 2,1 meter er adskillig bredere, slik konseptbiler gjerne er.

Der Cactus har de spesielle Airbump-luftputene for å beskytte mot støt og skraper, har konseptbilen "Alloy bump" som er en polstring laget av aluminiumsskum.

Les også: Her er årets bil

Innvendig skal det være bra med plass, men der Cactus har en sittebenk foran, er de store setene mer delt opp i denne bilen, spesielt på grunn av den store midtkonsollen. Alle setene er utstyrt med høyttalere og mikrofoner slik at man kan kommunisere med hverandre, eller holde seg for seg selv. Interiøret ellers er preget av to 12-tommer store skjermer, hvorav den ene kan skyves nærmere passasjersetet når det er ønskelig.

På hver side av bilen er det to kameraer som kan ta bilder mens du kjører. Disse kan deles på sosiale medier eller sendes til skjermene inni bilen og brukes til å samle informasjon om severdigheter i nærheten.

Bilen er utstyrt med en ladbar hybrid-motorenhet som tilsammen yter 313 hestekrefter. En elmotor på 95 hestekrefter og 200 Nm dreiemoment sitter på bakakselen. Denne drives av et batteri som kan lades på 3,5 timer i vanlig vegguttak. Da kan man kjøre bilen elektrisk i opptil fem mil.

Bensinmotoren er på 1,6 liter og yter 218 hestekrefter og et dreiemoment på 275 Nm. Bilen gjør null til 100 km/t på 4,5 sekunder, og forbruket ligger på 0,17 liter på mila som tilsvarer et CO2-utslipp på 39 gram per kilometer.

Les også: Årets beste biler

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.