Fergeselskapet Bastø Fosen nådde ikke frem med sin anke over lagmannsrettens dom i striden med Olav Nils Sundes Color Line om fergetrafikken til Strömstad. Høyesteretts ankeutvalg konkluderer enstemmig med at saken ikke tillates fremmet for Høyesterett. Istedet må Bastø Fosen betale motpartens saksomkostninger med 239.200 kroner.

Bastø Fosen hadde fremmet et erstatningskrav mot Color Line for brudd på konkurranseloven. Fergeselskapet, som inngår i Torghatten-konsernet, driver Norges mest trafikkerte fergesamband mellom Horten og Moss. Det krevde 722,5 millioner kroner i erstatning for tapt fortjeneste som følge av at rederiet i 1998 ikke lyktes med å lansere en ny, konkurrerende fergerute mellom Sandefjord og Strömstad, der Color Line drev trafikk. Ifjor høst konkluderte Borgarting lagmannsrett med at kravet var foreldet.

– Det er gledelig at Høyesterett setter et punktum for denne saken. Dermed blir dommen fra Borgarting lagmannsrett stående, sier konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.

Må punge ut sakskostnader

Det har ikke lyktes DN å komme i kontakt med Bastø Fosens prosessfullmektig, advokat Morten Goller i Wiersholm, tirsdag morgen.

Totalt er Bastø Fosen dømt til å betale Color Line 1,9 mill i sakskostnader for tingretten, lagmannsretten og Høyesterett. I tillegg må selskapet dekke sine egne sakskostnader.

Sommeren 2013 kom Oslo tingrett til at søksmålet var foreldet. Med tre års foreldelsesfrist mente retten at Bastø Fosen hadde tilgang til informasjon som gjorde at selskapet kunne ha saksøkt Color Line på et langt tidligere tidspunkt.

Det ble vist til at Bastø Fosen fikk kjennskap til en omstridt eksklusivitetsavtale mellom Strømstad havn og Color Line allerede i januar 2007. Dermed konkluderte tingretten med at foreldelsesfristen i alle fall begynte å løpe før 13. desember 2009, tre år før Bastø Fosen sendte sin stevning.

Flere søksmål

Også skipsreder Ole T. Bjørnevik og hans selskap Nye Kystlink i Trondheim har saksøkt Color Line. Bjørnevik mener Color Line påførte rederiet store tap ved å bryte konkurranselovgivningen og har fremmet et krav på 1,3 milliarder kroner.

Kystlink, og etterfølgeren Nye Kystlink, drev trafikk mellom Langesund og Hirtshals. På dagtid ønsket selskapet å bruke den samme fergen i en ny rute mellom Langesund og Strömstad, men trafikken her kom først i gang i november 2006 – tre år etter at søknaden om bruk av havnen i den svenske byen ble sendt.

– De forholdene Nye Kystlink tar opp har vært gransket både av Eftas overvåkningsorgan Esa og Konkurransetilsynet. Ingen av dem fant grunn til å forfølge de innklagede forholdene, sa Mathisen da denne stevningen ble kjent for et år siden.

Han mener saken er nokså lik søksmålet fra Bastø Fosen.

14. desember 2011 konkluderte Eftas konkurranseorgan Esa med at Color Line hadde misbrukt sin markedsposisjon og stengt ute konkurrentene fra Strømstad gjennom en eksklusivitetsavtale med havnen.

Esa kom til at Color Line hadde brutt konkurransereglene i EØS-avtalen fra 1999 til 2005. Det ble vist til at det ikke fantes andre tilstrekkelige gode havnealternativer til Strömstad og til forbudet mot konkurransebegrensende avtaler og misbruk av dominerende markedsstilling. Color Line ble ilagt en bot på nær 140 millioner kroner.

– Dere vedtok boten fra Esa?

– Styret var uenig i det juridiske grunnlaget for avgjørelsen. Vi mente selskapet ville stått sterkt i en ankesak, men boten gjaldt forhold som lå langt tilbake i tid. Kostnadene forbundet med å kreve at saken skulle behandles i Efta-domstolen ble også tillagt vekt, sier Mathisen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:    Strømstad snart like dyrt som Stockholm

 

  Vil saksøke Sandefjord kommune