Trollhättan, Sverige: Etter en lang, uviss og traumatisk periode er Saab på bedringens vei, med nye eiere, produksjonen i gang og en ny 9-5 på vei ut på markedet.

Og vær trygg: Dette er en ny bil - og det er en bra bil. Personlig synes jeg utseendet blir bedre for hver gang jeg ser den også.

Se store bilder:

Selv om Saab 9-5 ikke er en modell utviklet under et selvstendig Saab, men fremdeles har masse GM-gener i blodet, har den sine særtrekk som opp gjennom tiden har gjort at kundene har valgt Saab fremfor andre, spesielt tyske og trauste konkurrenter.

Stor bil
Saab fremhever hele tiden at de skal levere til kunder som er opptatt av sportslighet, men bak rattet på nye 9-5 er det også svært komfortabelt. Nesten på beste Mercedes-vis.

For 9-5 er en stor bil. Den er over fem meter lang, og veier nesten to tonn. Likevel føles den ikke så stor på veien, den er overraskende lettkjørt.

Plassen er det ikke noe å si på, hverken foran, bak eller i bagasjerommet.

 

Det er lett å finne seg til rette bak det gripevennlige rattet på den nye svensken. I gode stoler er instrumentene sentrert rundt fører. Interiøret er litt Saab-sært, og materialvalget er kanskje i overkant plastaktig i denne prisklassen. Kvaliteten på plasten virker imidlertid bra.

Head-up
Flyarven følger Saab, og 9-5 har selvfølgelig head-up display. Med veivising fra navigasjonen fungerer dette utmerket, og det er noe som savnes om det skrus av. Passasjerene har ingen mulighet til å følge med på hva som skjer her, så masing om at faktisk fart er for stor, begrenses til et minimum.

Farten kan faktisk ha en tendens til å bli for stor, for bilen takler det bra. Den ligger godt på veien, og bilens størrelse kamufleres godt av at understell og dempere fungerer eksemplarisk.

 

Imponerende diesel
Under panseret på modellen som kommer til å bli mest solgt i Norge befinner det seg en ny dieselmotor fra GM-systemet på 160 hestekrefter. Når den har to tonn å drasse på er det selvfølgelig begrenset med krefter, men den holder fint til norsk bruk. Og bilen er faktisk ganske morsom å kjøre.

Det mest interessante med motoren er hvor stillegående den er. Lyddempingen i nye 9-5 er rett og slett imponerende. Den manuelle girkassen med seks trinn ble neglisjert, man glemmer de høyeste girene fordi motoren er såpass taus. I kupert landskap er det riktignok ikke helt fritt for at den blir andpusten i sjettegiret, men da er heldigvis den manuelle girkassen en drøm å bruke.

Ved lansering kommer bilen med tre motorer, den omtalte dieselmotoren, samt to bensinmotorer på 220 eller 300 hestekrefter.

 

Toppmodell med trøkk
Toppmodellen har en V6-motor som altså yter 300 hestekrefter under panseret. Den er kombinert med en sekstrinns automatkasse og Saabs firehjulsdriftsystem XWD. 300 hestekrefter høres mye ut, men imponerer ikke så mye - før vi kommer oss ut på bane med bilen.

Se store bilder:

Da viser chassiset og firehjulsdriften hva de er gode for, og bilen føles velbalansert og dynamisk. Selv om den ikke er noen superbil, er kjøreegenskapene svært gode og bilen tåler kurvekjøring i høy fart. På modellene med de store motorene kan man få "Drive sense" som ekstrautstyr. Dette er et system som i sport-modus stiver opp chassis, dempere og styring, og fordeler mer av kreftene på bakakselen.

Styringen på nye 9-5 er presis, og understellet er stabilt, selv ved store provokasjoner.

Med en pris på godt over millionen, blir den neppe mye å se på norske veier, men til høsten kommer det en større dieselmotor på 190 hestekrefter som kan kombineres med firehjulsdrift, og den kan bli en vinner her hjemme.

 

God pakke
Den nye 9-5 leverer en god pakke, og føles ikke som den står noe tilbake for "sikre kort" fra tyske premiumkonkurrenter som Audi, BMW og Mercedes. Den er allsidig og leverer en porsjon sportslighet blandet med fremragende komfort.

Det eneste jeg bet meg merke i på negativ side var at Saab definitivt kunne gjort seg mer flid med å øke kvalitetsfølelsen på fóringen i bagasjerommet.

For dem som tror Saab 9-5 er en dyr Opel Insignia, kan jeg bare si; dere tar feil. Ja, den har mye til felles med Insignia, men er definitivt en klasse eller to opp, også med hensyn til andre ting enn pris. Saab er på riktig vei, og det blir ikke mindre spennende med den nye 9-3 som Saab-ledelsen lover skal komme allerede i 2012. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Konklusjon: Saab reiser seg igjen med et vellykket nytt flaggskip. 9-5 hevder seg godt mot premiumkonkurrentene.

Les også: <b>Saab jakter på gamle kunder</b>

<b>- Jättejobbigt</b>

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.