Har du ikke fått nok av The Beatles og produsenten deres ennå? I så fall tilbyr den amerikanske skribenten Kenneth Womack en ny dose med «Sound Pictures», andre bind i sin biografi om produsent George Martin.

Boken tar opp tråden i 1966, da Sir George sto i fare for å få sparken av The Beatles. Selv om han hadde overvåket det modne gjennombruddet «Rubber Soul», var det ikke gitt at han skulle prege oppfølgeren «Revolver».

– Det var et nøkkelår for begge parter. Samtidig som han ønsket å samarbeide med andre, var bandmedlemmene opptatt av å utvikle sounden sin, forteller Womack.

– Det var en eksperimentell periode for rocken generelt, og særlig for Beatles. Den store vanntesten kom på møtet der John Lennon lanserte ideene sine for «Tomorrow Never Knows». Martin stilte seg åpen – og besto.

Musikalsk visjon

På det aktuelle kuttet kombinerte Lennon egne LSD-forestillinger med tapeloops og indisk sitar. Martin fikk godlyd ut av det også, slik han hadde gjort siden debutslageren «Love Me Do». Ifølge biografen lå nord-londonerens geni nettopp i dette – at han evnet å snu kontrollromkappen etter studiovindene.

– Jeg synes hans viktigste bidrag er at han etterstreber usynlighet. Hvis du for eksempel sammenligner med en Phil Spector- eller Jeff Lynne-plate, vil du se fingeravtrykkene deres overalt, påpeker Womack.

– Dette var noe Beatles var flinke til – de lot låten bestemme istedenfor å prøve å få den til å klinge på en bestemt måte. Det er en interessant vri på musikalsk visjon – en jeg er overbevist om at Martin forsterket.

Sky av mystikk

– Sir George var en gentleman. Fant du noen svin på skogen hans?.

– Han levde et langt liv som inneholdt to ekteskap. Jeg fant ingenting som ikke var ekte – i likhet med de fleste mistet han besinnelsen iblant. Men jo, han likte å holde stilen, proft så vel som privat. Det kom godt med da det oppsto Beatles-turbulens i 1969. Han beholdt roen selv da han ble frosset ut av gruppen.

– Ja, hvorfor ble Beatles egentlig oppløst?

– De ble voksne og eldre. De ville prøve flere «karuseller» enn den ene. Jeg tror ingen enkeltpersoner bør lastes for bruddet, sier Womack.

– Hvis Lennon hadde fått leve, ville de sikkert blitt gjenforent, uten at jeg tror det hadde tilført arven noe. Nei, myten har nok stått seg på at de forsvant av scenen for alltid og inn i en sky av mystikk.

Vilkår