Fakta: Emilie Nicolas Kongshavn
Født 1987, oppvokst på Bekkestua i Bærum.
Utdannelse fra jazzlinjen ved NTNU i Trondheim.
Låten «Pstereo» ble i 2013 nominert til Årets låt under prisutdelingen P3 Gull, i forbindelse med radiokanalens tjueårsjubileum. Ved samme anledning ble hun også nominert til prisen for Årets nykommer.
Debutalbumet «Like I’m a Warrior» utgis på Sony mandag 29. september.
Det har skjedd noen ganger i løpet av sommeren som har gått: Emilie Nicolas (27) har skuet utover sitt publikum, og sett mennesker som har grått. Voksne menn har hulket så hele kroppen har dirret.
– Jeg tenker at hvis man står der og gråter, da har man skjønt greia. Jeg vil ikke at alle skal stå og gråte på konsertene mine, men det betyr at man i alle fall har nådd ut til én person.
KOMETKARRIERE
Artisten, vokalisten og låtskriveren fra Bærum har kun sluppet tre låter, men kan skue tilbake på tolv fruktbare måneder. Siden august ifjor har hun blant annet spilt på Pstereo-festivalen i Trondheim, den nederlandske bransjefestivalen Eurosonic, fylt Parkteatret i Oslo til randen og gjestet festivaler som Bylarm, danske Roskilde, engelske The Great Escape og svenske Way Out West.
På Øyafestivalen i Oslo i sommer ble opptredenen hennes bevitnet av en rekke talentspeidere fra internasjonale plateselskaper. Da det britiske musikknettstedet The Line of The Best Fit spurte ni eksperter om hvilke norske artister de skulle få med seg under festivalen, var Emilie Nicolas én av fem som ble trukket frem, i selskap med blant andre Highasakite og Todd Terje.
Derimot hadde få noen gang hørt om Emilie Nicolas da hun – noe motvillig – la ut låten «Nobody Knows» på musikkdelingstjenesten Soundcloud ifjor.
– Jeg hadde spilt mye med bandet mitt, og vi følte at vi sammen hadde funnet noe genuint og bra. Men etter å ha spilt inn noen låter, var vi likevel ikke så fornøyde. Vi diskuterte mye frem og tilbake om vi skulle legge ut noe. Jeg hadde ikke så lyst til det, medgir artisten.
Nicolas hadde derimot ambisjoner om å delta på Bylarm. For å kunne søke om deltagelse, måtte man kunne vise til låter som lå på nett.
– Jeg krysset fingrene med én gang låten ble lagt ut. På én måte hadde ikke noen behøvd å høre den. Jeg trodde heller ikke at alle kom til å høre den – jeg tenkte nok mer på hvis noen kom til å høre den, forteller Nicolas.
– Man får bekreftelse når folk sier at de liker det jeg gjør veldig godt. Da kan man roe ned selvkritikken, og tenke at det faktisk er ok, legger hun til.
SELVSIKKER STEMME
Hennes engelskspråklige coverversjon av DumDum Boys’ «Pstereo» ble A-listet av NRK P3. Balladen «Grown Up» fikk mye oppmerksomhet grunnet musikkvideoen, som besto av 8 mm-opptak av Nicolas’ familie, filmet på åtti- og nittitallet. «Nobody Knows» ble utgitt i oppdatert drakt i midten av august.
Til tross for sin relativt ferske karriere som soloartist, har Nicolas allerede rukket å etablere seg som en sterk vokalist, med en stemme som innehar både ungpiketrekk og selvsikkerheten til en eldre artist. De elektroniske poplåtene har et visst tilsnitt av det som er blitt forsøkt genreforklart under betegnelsen «post-dubstep» – anført av britiske Jamie xx og James Blake – med elementer av både ambient og R&B. Akkompagnert av trommer, bass og synth, fremstår Nicolas’ lydbilde som nedstrippet, med stemmen hennes som det bærende elementet og det selvsagte sentrum.
– Jeg har alltid likt enkelt komp – ikke rent tonemessig, men at det ikke tar så mye plass. Jeg synes ofte det er finest når vokalen får fylle alle krinkene og krokene i lydbildet, sier Nicolas.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.