Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Tour de Café

Tekst
Hjemmevant. Søndag stiller Edvald Boasson Hagen til start for Norge under VM i landeveissykling i Richmond, USA. Når han er hjemme i Oslo, besøker proffsyklisten gjerne kaffebaren Supreme Roastworks i Oslo. Han har lekt litt med tanken om en dag å starte sin egen kaffebar. – Det er ti år frem i tid, minst. Det finnes mange bra kaffebarer i Oslo, så det blir nok vanskelig, men det hadde vært gøy å forsøke.

Hjemmevant. Søndag stiller Edvald Boasson Hagen til start for Norge under VM i landeveissykling i Richmond, USA. Når han er hjemme i Oslo, besøker proffsyklisten gjerne kaffebaren Supreme Roastworks i Oslo. Han har lekt litt med tanken om en dag å starte sin egen kaffebar. – Det er ti år frem i tid, minst. Det finnes mange bra kaffebarer i Oslo, så det blir nok vanskelig, men det hadde vært gøy å forsøke.

Sykkelsporten så dagens lys med en kopp kaffe i hånden.

Fakta:


Kaffe og sykkel

Kaffepauser var vanlig allerede under 1930- og 1940-tallets sykkelritt.
På 1960-tallet sponset kaffemaskinmerket Faema ryttere som Vittorio Adorni, Rik Van Looy og Eddy Merckx.
I 1987 ble Luis Herrera første colombianer til å vinne en TdF-etappe. Han syklet for Cafe de Colombia.
1990-tallets beste spurter, Mario Cipollini, syklet for Saecco, profflaget til kaffemaskinmerket Saecco.
Søndag avholdes sykkel-VM i Richmond, USA. Norges lag består av kaffenerdene Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug, samt Alexander Kristoff, Sven Erik Bystrøm og Vegard Breen.

 – Er det tid og vær til det, blir det alltid en kaffe.

Proffsyklist Edvald Boasson Hagen (28) sitter innerst i lokalet på kaffebaren Supreme Roastworks på Grünerløkka i Oslo. Med stødig hånd heller han en fruktig, etiopisk, håndbrygget kaffe i en kopp.

 –  Alle på laget drikker kaffe. Det er en del av rutinen. En kaffe før, midtveis og gjerne etter trening.

Siden ifjor høst har Edvald Boasson Hagen syklet for sørafrikanske MTN-Qhubeka, som i år var det første afrikanske laget som deltok i Tour de France. Ifølge den nylige vinneren av Tour of Britain, som også har to etappeseire i Tour de France på merittlisten, var det Lars Petter Nordhaug, tidligere norgesmester og lagkamerat i Team Sky, som fikk ham til å begynne å drikke kaffe. Det begynte med en vanlig espressomaskin og kaffekvern hjemme. Så, under oppkjøringen til VM i Firenze i 2013, satt han, som syklistene så ofte gjør mellom ritt, og surfet rundt på internett.

 –  Jeg fant ut at fabrikken til La Marzocco ikke lå så langt unna, og sendte dem en epost for å høre om det var mulig å komme på besøk.

Visitten resulterte i at det nå står en spesiallaget La Marzocco GS/3 – den eneste av sin type – på kjøkkenbenken hans. Den har alt en kaffebarmaskin har, komprimert i en mindre utgave, med glassvegger som gir innsyn til maskineriet.

 – Jeg innrømmer at det er litt over streken.

 

Kaffesponsor

 – Kaffe er tradisjon i sykling, og kommer alltid til å være det, sier Johan Kaggestad, TV 2s sykkelkommentator.

 –  Det som er spesielt, er at syklistene har som tradisjon at de på lengre turer stopper opp og tar en kaffe.

Ingen andre sportsgrener har kaffepause midt i.

 – Vi drikker også kaffe når vi kommenterer, for å holde oss våkne, sier han litt spøkefullt, og legger til:

 –  Kaffe er bra for sykkel og sykkel er bra for kaffe.

 Fotografier fra 1930- og 1940-tallet dokumenterer italienske kjemper som Alfredo Binda, Gino Bartali, Fausto Coppi og Felice Gimondi, som nyter espresso mellom ritt.

Gjennom 1960- og 1970-tallet sponset den Milano-baserte kaffemaskinprodusenten Faema sitt eget sykkellag, og Eddie Merckx, som vant 449 sykkelritt i løpet av sin karriere, var deres gallionsfigur. Han anses å være en av «de fem store», vant Tour de France fem ganger, hadde 34 etappeseire og er den eneste som har vunnet både den gule ledertrøyen, poengtrøyen og klatretrøyen i én og samme konkurranse. Med Merckx ble kaffe attraktivt i sykkelverdenen. Siden har mange kaffemerker og -produsenter sponset sykkellag. På 1990-tallet var Saeco et kjent lag med Giro-vinner og verdensmester Mario Cipollini i spissen.

Sveriges mest suksessfulle syklist, Magnus Bäckstedt, startet selv et sykkellag etter endt karriere, med sitt eget kaffemerke som en av sponsorene – Cyclesport.se – Magnus Maximus Coffee.

 – Han var den første svenske syklisten til å vinne en etappe i Tour de France og i 2004 vant han det prestisjefylte rittet Paris-Roubaix, noe som ble kåret til Sveriges største idrettsprestasjon det året. Foran fotball og hockey, forteller Johan Kaggestad.

 –  Sykling gir en voldsom eksponering. Avkastningen til sponsoratet er ganske enorm. Når man kommenterer snakker man om sponsoren, ikke eierne av laget. Det er spesielt for sykling, sier Kaggestad.

Samtidig som kaffesponsorene har spyttet penger inn i sporten, er flere proffsyklister blitt opptatt av kaffe. Da espressomaskinprodusenten Rocket Espresso i Italia relanserte sine maskiner i 2009, valgte de å satse direkte mot syklister.

 – Det var det uoffisielle 100-årsjubileet til Giro d’Italia, sier Andrew Meo, én av tre Rocket-gründere.

 – På den siste dagen hadde vi med oss 100 «limited edition»-maskiner som vi solgte. Siden jeg er en tidligere amatørsyklist og lidenskapelig opptatt av sporten, har det vært en unik måte å promotere merket på.

I dag er rundt 30 profesjonelle syklister eiere en kaffemaskin fra Rocket Espresso, deriblant Mark Cavendish, en av verdens raskeste sykkelsprintere.

 

Litt sær

19 år gammel uttalte Edvald Boasson Hagen i et intervju med Aftenposten at han ikke drakk kaffe. Nå er han en av flere proffsyklister som har med egen kaffebrygger til både ritt og treningsleire.

 – Man blir litt skuffet når man får servert dårlig kaffe. Da klør det i fingrene etter å lage den selv, sier han.

 – Det er et par kaffeinteresserte karer på laget. Vi deler ofte tips og erfaringer, og når de ser at jeg står der og lager min egen kaffe, da vil de også.

I år tok han med seg sin egen Caffelano – en alt i ett-brygger med hellekanne, metallfilter, keramisk sammenleggbar håndkvern og serveringskopp – til Touren.

Før et ritt tar proffsyklistene gjerne en liten sykkeltur og en god kopp kaffe. Strenge dietter og regler om stimulerende midler utelukker de aller fleste fristelser, men kaffe, det er lov. Hvorvidt kaffen hjelper på prestasjonen, er Hagen mer usikker på.

 – Det kan være at det hjelper litte grann. Ikke mye, men det er en oppkvikker.

 

Doping

Like før koffein ble fjernet fra den internasjonale dopinglisten i 2003, ble den norske toppsyklisten Anita Valen tatt under et ritt i Spania med koffeinverdier som overskred den tillatte grensen. Hun skyldte, ifølge VG, på sterk, spansk kaffe og ble utestengt i tre måneder. Direktør for World Anti-Doping Agency, Rune Andersen, begrunnet fjerningen av koffein til NRK med at «det er et så svakt stimuli at vi ikke lenger vil betrakte det som prestasjonsfremmende».

Å drikke kaffe er ikke den ideelle måten å bruke koffein som prestasjonsfremmende, mener Juan Del Coso, forsker ved Camilo Jose Cela Universitet i Madrid:

 – Koffein har flere bivirkninger som dehydrering, nervøsitet og insomnia. Jeg tror at antidopingkomiteen innså at de fleste utøvere konsumerte koffein og at det var en umulig oppgave å begrense bruken.

Magni Mohr, professor i treningsfysiologi ved Universitetet på Færøyene og ved Universitetet i Göteborg, har gjort flere studier på hvordan koffein øker prestasjonsnivået under fysisk aktivitet.

 – Det er vanskelig å peke på en enkel mekanisme for denne forbedringen, siden koffein har flere prestasjonsfremmende effekter på muskulært nivå. Musklenes ytelsestoleranse øker under trening, samtidig som stoffet påvirker nervesystemet ved at den reduserer tretthet forårsaket av mekanismer i hjernen, sier Mohr.

For at koffein skal gi en optimal effekt, er det viktig at riktig dose inntas og timingen er perfekt. Studier viser at inntak av 6 mg ren koffein 70 minutter før en øvelse, er det optimale. 6 mg ren koffein tilsvarer koffeininnholdet i åtte til ti store kopper med kaffe.

 – Det anbefales ikke å drikke slike mengder med kaffe før et ritt – av flere grunner, sier Mohr.

 

Hollywoodhistorien

Den kanadiske proffsyklisten Christian Meier (30) sykler for det australske laget Orica-GreenEDGE. Sammen med kona Amber åpnet han nylig kafeen La Fabrica i gamlebyen i Girona i Spania. Girona – med sitt stabile vær og sine variable løypemuligheter, alt fra bratte bakker til landevei og kyst – er en favorittdestinasjon blant syklister.

 – Det var egentlig vår «pensjonsplan» å åpne en kafé, men etter åtte år som «sykkel-enke» ble ønsket om noe eget for sterkt for Amber, sier Meier i telefonen.

De møttes da hun jobbet på en kafé i Vancouver og han stakk innom for en kaffe etter trening, eller «refuelling» som syklistene kaller det.

Da han ifjor nådde sin store drøm – deltagelse i Tour de France – bestemte Amber Meier seg for å tenke på sin egen karriere. Paret ble enige om at tiden var inne.

 –  Det er som om sirkelen er sluttet, sier Christian og ler.

Lidenskapen for kaffe har vært med ham siden han ble med en kamerat på kaffebar for minst ti år siden.

 – Allerede som 17-18-åring reiste jeg til Europa for å følge sykkelinteressen, men det var i Portland at jeg fikk min første – og kanskje største – aha-opplevelse.

Lokalet var enkelt med synlige kaffebrennemaskiner og duften av nykvernet kaffe i luften. Og kaffen var den søteste, mest kremede koppen han hadde smakt.

 – Siden har jeg vært på søk etter den samme smaken og den samme følelsen som den første koppen ga meg. Jeg har kommet nær et par ganger her på kafeen, men ikke helt.

 

Turkaffen. Da Christian Meier ifjor oppnådde sin store drøm om å delta i Tour de France for Orica GreenEDGE, skjedde det så brått at han glemte aeropressen hjemme. Hjelpende sykkelentusiaster skaffet ham både bønner, kvern og bryggeutstyr. Med seg til årets Polen rundt hadde Meier en håndsydd kaffeveske med aeropress, håndkvern, kanadisk kaffe, rørepinne og en kopp med styretape.

Turkaffen. Da Christian Meier ifjor oppnådde sin store drøm om å delta i Tour de France for Orica GreenEDGE, skjedde det så brått at han glemte aeropressen hjemme. Hjelpende sykkelentusiaster skaffet ham både bønner, kvern og bryggeutstyr. Med seg til årets Polen rundt hadde Meier en håndsydd kaffeveske med aeropress, håndkvern, kanadisk kaffe, rørepinne og en kopp med styretape.

 

Sykkelkafé

I Ullevålsveien i Oslo sitter kaféoppstarter Alexander Kloster-Jensen med medarbeiderne Andrew Schaper og Mads John Thomseth ved et bord inne i sykkelkafeen Rouleur (en god allrounder på sykkelspråket). På veggene henger bilder av Tour de France’ ulike klatrefjell. Bakerst i lokalet er det et sykkelverksted.

 – I USA har alle sykkelforretninger en espressomaskin. Man blir ikke tatt seriøst uten, sier Schaper, som tidligere jobbet for utstyrsmerket Rapha i New York.

 – Syklister elsker å veie ting. Seg selv, sykkelen, maten, utstyret. Jeg tror det er derfor de blir så fascinert av kaffe. De er ganske nerdete, sier Schaper.

 – Det er en «quick fix» å drikke en espresso i løpet av en tur, mener Kloster-Jensen.

Etter tre timer på sykkel er energinivået lavt. Da hjelper det å lure kroppen til å tro at den «våken».

Alle tre er enige om at koffein er viktig. Sykling er en av få sporter hvor utøveren må holde et høyt intensitetsnivå mange timer i strekk. Derfor forbrenner syklister fryktelig mange kalorier i løpet av et ritt.

 – Syklister bryr seg lite om hvor mange kalorier de får i seg i løpet av et løp. Fersk bakst smaker godt til kaffen, sier amerikaneren.

 – En skulle tro at å sykle er et kostnadsfritt fremkomstmiddel, men det er før du spiser. Du oppdager at det er dyrere å ta seg fra Oslo til Fredrikstad på sykkel på grunn av all maten du må spise for å holde energinivået oppe, sier Kloster-Jensen og ler.

 

Brenner hjemme

– Lys, frisk afrikansk kaffe har aldri helt vært min greie. Jeg foretrekker de mer tradisjonelle typene. Litt mørkere brente brasilianske bønner med mer nøttesmak, sier Christian Meier.

Bønnene brenner han selv sammen med en lokal kar ved et kaffebrenneri Barcelona.

 – Jeg har en liten brenner hjemme også, som jeg eksperimenterer med. Drømmen er å en dag ha the whole deal her. Kaffebrenneri og kafé, sier Meier, som ifjor kom på tredjeplass i et spansk Aeropress-mesterskap.

 – Det var veldig spennende å treffe mennesker som hadde absolutt ingenting med sykling å gjøre. Blant dem var jeg kun en fyr med en Aeropress.

Når han konkurrerer i sykling, har han alltid med seg en pakke nybrente bønner og en Aeropress. Det samme har flere av de andre syklistene på laget.

 – Sykling er en mye mer sosial sport enn for eksempel løping. Det er mulig å holde en samtale mens du mosjonerer, og en del av de sosiale aspektet ved sporten tar man med seg videre til kafeen. Koffein er selvsagt en del av bildet det også – det får deg ut døren om morgenen, og til å fortsette opp de tunge bakkene, til å fullføre. Jeg er ikke så kresen – i bunn og grunn handler det om koffeinen når man konkurrerer, sier han.

 

Restitusjon. Da Tour de France startet i 1903 var etappene så lange at syklistene startet om natten for å komme frem før det ble mørkt neste dag. I dag er etappene betraktelig kortere. Sky-syklistene Chris Froome (til venstre) og Richie Porte brukte én av hviledagene i 2013-Touren til et kafébesøk i Vaucluse. <font color=

Restitusjon. Da Tour de France startet i 1903 var etappene så lange at syklistene startet om natten for å komme frem før det ble mørkt neste dag. I dag er etappene betraktelig kortere. Sky-syklistene Chris Froome (til venstre) og Richie Porte brukte én av hviledagene i 2013-Touren til et kafébesøk i Vaucluse. <font color="#b9b1b1">Foto: Scott Mitchell/teamsky.com/Getty Images</font>

 

Kvalifisert kaffebrygger

Edvald Boasson Hagen skjenker hjemmevant mer kaffe i den hvite porselenskoppen. Rundt om i lokalet til Supreme Roastworks er flere iført sykkelklær.

 – Han er vel den eneste av kundene våre som får lov til å lage kaffe hos oss, sier Odd-Steinar Tøllefsen.

Han er nylig verdensmester i kaffebrygging fra World Brewers Cup i Göteborg og én av tre eiere av Supreme Roastworks.

 – Edvald er veldig kaffeinteressert og fast inventar. Etter at han fikk den maskinen hjemme, er han blitt mye flinkere. Han kunne helt fint tatt vakter her hos oss.

 – Jeg skulle gjerne stått i flere timer hjemme og eksperimentert med espressomaskinen, men det blir for dumt å lage kaffe bare for å helle den ut igjen. Når man begynner å riste, er det på tide å slutte for dagen. Det skjer ganske ofte, sier Edvald Boasson Hagen med et lite smil.

 – Man vil jo gjerne ha en god kopp kaffe hver dag. Folk tror at jeg er kresen, men jeg tar jo det jeg får.

 

Les også:
STRAFFESPARKET: Managere i engelsk fotball omtales som en bukett nervevrak og alfa-hanner i ny bok.

KRAFTKAR: Ørjan Johannessen vant VM-gull med kamskjell – her er kokkens skjellsettende oppskrifter.

SIGNATURRETTEN: København-restauranten Bæst traff blink med en one-night stand.

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.