Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Friåret som forsvant. Jonas Dahlberg skulle egentlig ta et friår da han bestemte seg for heller å delta i konkurransen om å få utforme minnesteder etter 22. juli. Det var en fantastisk konkurranse å være med i, sier Dahlberg, som selv sørget over tapet av pappaen sin da han startet arbeidet: Enkelte dager satt han i studioet sitt og bare gråt, sier han.

Friåret som forsvant. Jonas Dahlberg skulle egentlig ta et friår da han bestemte seg for heller å delta i konkurransen om å få utforme minnesteder etter 22. juli. Det var en fantastisk konkurranse å være med i, sier Dahlberg, som selv sørget over tapet av pappaen sin da han startet arbeidet: Enkelte dager satt han i studioet sitt og bare gråt, sier han.

– Selv om jeg tenkte at stedet skulle være en vakker plass, tenkte jeg det, at ja, litt vondt kan det få lov å gjøre

Tekst
Foto
Stockholm

22. juli-minnesmerket er Jonas Dahlbergs største suksess og kontrovers. Nå forteller den svenske kunstneren sin historie.

Etter at talene var holdt, sangene sunget, diktene, brevene og bamsene ryddet opp, etter at rettssaken var ferdig og studiene av sorgen og traumene satt i gang, ble en liten gruppe kunstnere og arkitekter sluppet i land på Utøya.