– Historiens hjerte dreier seg om maktstrukturer mellom det mannlige og kvinnelige

Tekst
London

Guddatteren. Etter å ha skapt sin egen indienisje med sine ­tidligere ­filmer, ­tenker Sofia ­Coppola utenfor rammene i Cannes-­vinneren «The Beguiled». Foto: Pål Hansen

Sofia Coppola (46) har kost seg med å gjøre mannen til objekt i sin nye film «The Beguiled». Bare ikke kall henne feminist.

– Som barn, husker jeg, hadde vi alltid digre mugger med falskt blod som brødrene mine og jeg pleide å leke med.

Sofia Carmina Coppola sitter på et hotellrom i London, med blåstripet bluse og to miniatyrflasker ingefærjuice foran seg. Hun har spolt tilbake til 70-tallet, da hun vokste opp på «Apocalypse Now» og andre av faren Francis Ford Coppolas feirede, ofte fryktinngytende filmsett.

– Og så hadde vi lik, utbroderer hun.

Hun ler nøyaktig som hun snakker: lavt og kontrollert.

– Altså, vi hadde lagre fulle av mannekenger. Disse pleide vi å slepe ut og helle jukseblod over. Det var veldig morsomt.