– Historiens hjerte dreier seg om maktstrukturer mellom det mannlige og kvinnelige

Tekst

Vil du få varsel hver gang Emil L. Mohr publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
London

Guddatteren. Etter å ha skapt sin egen indienisje med sine ­tidligere ­filmer, ­tenker Sofia ­Coppola utenfor rammene i Cannes-­vinneren «The Beguiled». Foto: Pål Hansen

Sofia Coppola (46) har kost seg med å gjøre mannen til objekt i sin nye film «The Beguiled». Bare ikke kall henne feminist.

– Som barn, husker jeg, hadde vi alltid digre mugger med falskt blod som brødrene mine og jeg pleide å leke med.

Sofia Carmina Coppola sitter på et hotellrom i London, med blåstripet bluse og to miniatyrflasker ingefærjuice foran seg. Hun har spolt tilbake til 70-tallet, da hun vokste opp på «Apocalypse Now» og andre av faren Francis Ford Coppolas feirede, ofte fryktinngytende filmsett.

– Og så hadde vi lik, utbroderer hun.

Hun ler nøyaktig som hun snakker: lavt og kontrollert.

– Altså, vi hadde lagre fulle av mannekenger. Disse pleide vi å slepe ut og helle jukseblod over. Det var veldig morsomt.