Eget arbeid, 2011. «Spider Death» var Kaltenborns første egne silke­trykk laget for salg.

Liker stilen. Den norske tegneserieskaperen og illustratøren Bendik Kaltenborn (og hans to bitte små tepper) hjemme i Oslo.

Kaltenborn vil ta figurene sine til scenen

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Fra Oslos undergrunn til New Yorks prestisjemagasiner. Bendik Kaltenborn ser tilbake på ti år som illustratør.

Etter å ha bladd seg med glupske fingre gjennom «Tegning, form og farge», en bok som over 368 sider gjennomgår de ti siste årene i Bendik Kaltenborns profesjonelle karriere som illustratør, føler man klare symptomer på Stendhals syndrom: økt hjerterytme, forvirring og svimmelhet – det er rett og slett en påkjenning å utsette seg for så mange fargerike kunstopplevelser på kort tid.

Samtidig er det lett å bli varm om hjertet av Kaltenborns organiske tilnærming til digitaltegning og hans meget personlige stil, preget av poetisk slapstick, rare menn i dress og en moderne innfallsvinkel til eldre tegne- og plakattradisjoner.

2017. «Tegning, form og farge». Oppsummerer Kaltenborns ti år med tegning.

Boken utgis parallelt med en stor retrospektiv utstilling på Grafill R21 i Oslo, og arbeidet med å se seg selv i bakspeilet har gitt Kaltenborn noen egne åpenbaringer. Det var jo slett ikke illustratør den unge tegneserietegneren skulle bli.

– Jeg begynte på Kunsthøgskolen som stipendiat for et års tid siden, og det første året handlet for meg om selvrefleksjon og om å gå gjennom egne arbeidsprosesser, noe jeg egentlig aldri har hatt tid til å gjøre. Jeg har aldri hatt noe bevisst forhold til hvordan jeg jobber, sier Kaltenborn.