Feiyue er kultskoen som forener indierockgiganter, Shaolin-munker og norske parkour-utøvere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

De kinesiske ninjaskoene som gjør underverker for ryggen din. Foto: 2Train

Noen av tingene James Murphy, vokalist i det comeback- og albumklare New York-bandet LCD Soundsystem, raller mot i bandets nye singel «Tonite»: markedspsykologi, internett, nedleggelsen av FM-båndet, «negasjonens dialektikk» og limiterte joggesko. Men James Murphy burde ikke snakke, i alle fall ikke når det kommer til det siste der, for han er den største skosnobben av alle. Han går utelukkende i kampsportskoene til kinesiske Feiyue, som har røtter i 1920-tallets Shanghai og forgreninger til folkerepublikkens kommunistparti, og lenge har vært det foretrukne fottøyet til asiatiske kung fu-utøvere (blant annet under åpningsseremonien til OL i Beijing i 2008) og Shaolin-munker på representasjonsoppdrag.

Fakta: Feiyue

Kinesisk og fransk skomerke.

Selges i Norge gjennom nettbutikkene Zalando (den franske modellen) og 2Train (den kinesiske).

James Murphy begrunner valget av de florlette tøyskoene med at de «kan redde ryggen din», men det gjør antagelig ikke appellen mindre for den aldrende hipsteren at Feiyue knapt har vært tilgjengelig utenfor Asia. For et par år siden ble imidlertid en fritidsversjon med vulkanisert såle introdusert i Europa og USA av den franske eventmakeren Patrice Bastian, og skoene har etter hvert dukket opp både på Céline-visninger og amerikanske kjøpesentre. Feiyue har også nådd Norge, hvor de distribueres gjennom nettbutikken til crossfit- og parkourportalen 2Train. Men 2Train sverger, som James Murphy, til den originale kinesiske modellen med elastisk gymsokksåle. Så om det spøker for FM-båndet: Alt er likevel ikke tapt. (Vilkår)