– Hvordan de kunne gjøre dette, skjønner jeg ikke

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ola Vikås publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Oslo

Bjørn-Kowalski Hansen brukte ti år på å dykke ned i den norske reklamehistoriens maskotfauna.

På kanten. Per Holcks tegning av afrikanske skigåere, tegnet for trelasthandler Gunnar T. Strøm, er nok ikke stueren i 2017. Foto: Form Forlag

Bjørn-Kowalski Hansen brukte ti år på å dykke ned i den norske reklamehistoriens maskotfauna.

– Jeg kommer fra en kremmerfamilie. Jeg prøvde å unngå å følge i deres fotspor og ble kunstner – men ironisk nok handler mye av kunsten min om markedsføring, reklame og historie, forteller Bjørn-Kowalski Hansen (38).

Kunstneren og designeren har saumfart bruktbutikker og arkiver på jakt etter norske reklamefigurer. Frem til drøyt 1960 var det opp til disse maskotene å selge inn produkter som maling og margarin – eller levende mus og giktsalver, for den saks skyld – til befolkningen.

Fakta: «Norske reklamefigurer»

Skrevet av kunstner og designer Bjørn-Kowalski Hansen

186 sider

Utgitt av Form Forlag

– Det gjaldt å skille seg fra andre produsenter og produkter. Man gjorde det ved å bruke en fin logo, og mange begynte også etter hvert å bruke en maskot som folk kunne få et sympatisk forhold til, sier Hansen.

Plagiat