Noen har funnet opp fremtiden til gameshow og spill på mobil

Tekst

Quiz-appen HQ er et direktesendt, multimedialt fyrverkeri.

Foto: HQ

Quiz-appen HQ er et direktesendt, multimedialt fyrverkeri.

Er det noe vi ikke trenger mer av i vår digitalt overstimulerte kultur, er det flere underholdningskonsepter som slavebinder oss til mobilen. Men du verden så vanskelig det er å si nei når noen kommer opp med genuint nye og stimulerende måter å gjøre ting på.

Fakta: HQ

Direktesendt quiz på mobilen

twitter.com/hqtrivia

I det siste er vi mange som er blitt grundig hektet på appen HQ, en direktesendt, sosial quiz som viser vei videre for spill på mobil. I løpet av noen få måneder har konseptet vokst fra noen hundre brukere, til å trekke et sekssifret antall deltagere til hvert spill.

Multimedialt fyrverkeri

HQ kan best beskrives som en blanding av gameshow som «Vil du bli millionær» og quiz-apper som Quizkampen. Fra sistnevnte kjenner man igjen opplegget der man skal svare på en serie spørsmål med tre svaralternativer, og bare har noen sekunder til å svare på hvert spørsmål mens appen teller ned.

Men der Quizkampen er en duell mellom deg og én motstander i en temmelig primitiv app, er HQ et direktesendt, multimedialt fyrverkeri. Konkurransen er pakket inn i direktesendt video med den karismatiske, men noe febrilske programlederen Scott Rogowsky, og krydret med en strøm av løpende kommentarer fra brukerne (samt en og annen «9/11 was an inside job»).

Sist jeg spilte var det mot 150.000 andre spillere, som gradvis ble skrellet vekk ettersom vanskelighetsgraden økte på vei mot det tolvte og siste spørsmålet. Jeg røyk på spørsmål fem. Pengepremien – vanligvis 1000 dollar, men det har også vært runder med 3000 og 8000 dollar – utbetales via PayPal til de som er igjen til slutt.

Direkte

En gang i døgnet, på et forhåndsvarslet tidspunkt, starter en konkurranse. Alt foregår direkte, så man må være med der og da. Det blir jo ikke det samme som en quiz og noen halvlitere med gode venner på den lokale puben, men HQ har lykkes med å bygge forbløffende mye temperatur og trøkk inn i spillopplevelsen.

Bak spillet står Rus Yusupov og Colin Kroll, som sin tid også sto bak den nedlagte videodelingstjenesten Vine. Da Yusupov forleden rotet seg inn i en bisarr rant mot programleder Rogowsky, mot mediene og mot alt annet som kom i hans vei, ble det bare en del av historien om et underholdningskonsept det er mye og fortjent buzz rundt for tiden.

Her er det duket for mange etterligninger og videreutviklinger, og det kan saktens trenges. For en norsk deltager kan det være utfordrende at noen av spørsmålene i HQ, blant annet om idrett, er svært spesifikt rettet mot et amerikansk publikum.

Ergerlig er det også å våkne mandag morgen og se at en runde med 8000 dollar i premie gikk av stabelen klokken 03 om natten.

Hvem er først ute med en norsk kopi?

- (Vilkår)