Omstart. Etter mange år i bransjen gikk Heidi Kråkvik sammen med datteren og hennes samboer – som utgjør Norges mest anerkjente og trendsettende stylistduo, og restartet Kollekted by. Det 200 m2 store lokalet huser et stramt utvalg av produkter, fra japansk keramikk til sofaen Tiki fra Fogia. Foto: Jimmy Linus

Gir Grünerløkka ny form

Tekst
Foto

Kollekted by, Kuratert, Luck Oslo og EAM er Grünerløkkas nye designbutikker.

Samleobjekt

– Vi har vært ganske sta når det gjelder utvalg og uttrykk, sier Jannicke Kråkvik (40).

– Og vi har ikke ønsket å knytte oss sterkt til én produsent. Tanken har vært: Heller færre ting fra flere.

Sammen med partneren Alessandro d'Orazio utgjør hun stylistduoen Kråkvik & D'Orazio. Etter mange år i designbransjen startet de butikken Kollekted by som et sideprosjekt i 2013. I starten holdt de åpent én dag i uken, men butikken ble snart for liten, og da malingsbutikken på hjørnet la ned tok de sjansen – sammen med Heidi Kråkvik, mor til Jannike Kråkvik.

– Vi hadde ikke turt å satse uten henne, sier Jannicke Kråkvik om sin mor, som har 20 års erfaring fra bransjen, blant annet som daglig leder i møbelbutikken A. Huseby & Co.

– Og hun har lenge hatt lyst til å drive noe for seg selv. Nå var det på tide.

Det 200 m² store lokalet er møblert med nøye utvalgte produkter fra produsenter som Fogia, Artek, Astep og Frama – som de representerer i Norge. På hyllene står kunsthåndverk fra blant annet Japan og Østerrike.

Alt i ett. Vuong Tran, grunnleggeren av EAM, trengte et sted hvor han både kunne arbeide, vise frem lærproduktene sine og slå av en prat med kundene. Lokalet, som består av verksted og showrom, er tegnet i samarbeid med designeren Thomas Jenkins. Foto: Jimmy Linus

Lærvillig

– Først var det bare en hobby, sier Vuong Tran (38).

Så merket han at det å lage kortholdere og lommebøker i skinn var noe han likte veldig godt – og kunne gjøre noe med. Han begynte å selge til venner, til butikker i Norge, og så kom forespørslene fra utlandet.

– Etter hvert innså jeg at jeg burde åpne en butikk for å eksponere merket bedre, sier han.

Seks år etter starten fant han det perfekte lokalet på Grünerløkka, der han både kunne jobbe og selge tingene sine. Han tegner nesten aldri ned ideene, men jobber direkte på læret; lager prøver og tester til han er fornøyd.

Kolleksjonen til EAM – Essential Articles in Making – består av tolv produkter, fra pennal til Ipad-futteral og vesker. Alt er laget av vegetabilsk, garvet lær fra Toscana. Til vår- og sommerkolleksjonen 2018 jobber han også med vokset kanvas.

– Butikken skal være et sted hvor kundene kan se hele kolleksjonen, som etter hvert vil vokse, og kikke inn på bakrommet for en avslappet prat om fargevalg, materialer og personlige initialer, sier han.

– Alle tingene er sydd for hånd av meg, i samme rom og på samme arbeidsbenk. Da er det greit å vise hvor de kommer fra og ikke minst at håndarbeid innenfor tilbehør i lær er et krevende yrke.

Nytt liv på løkka. – Endelig skjer det noe i området mellom Birkelunden og Ringen, sier Christian Rom som driver Kuratert sammen med Lene Stenseth. I butikken selger de ting, parfymer og klær de har et lidenskapelig forhold til. Foto: Jimmy Linus

Nisjene på Løkka

Fakta: Kuratert

Thorvald Meyers gate 19

kuratert.no

– Dette er vårt kuraterte univers, med objekter og klær vi har et lidenskapelig forhold til, sier Christian Rom (45).

Sammen med samboeren Lene Stenseth driver han Kuratert, øverst på Grünerløkka. Hun er utdannet kunsthistoriker og har bakgrunn både fra kles- og livsstilsbutikken Black i København og Astrup Fearnley-museet. Han begynte på Carlings for 25 år siden, tok jeansmerket Nudie til Norge og startet merkets konseptbutikk på Grünerløkka, før han var en tur innom møbelbransjen.

– Jeg bodde her i 20 år, men syntes etter hvert at det ble mye barer og uteliv – jeg ble nesten sliten av å gå i gatene, sier Rom.

– Nå føler jeg at Løkka har utviklet seg og fått en rekke nye nisjebutikker, og at det endelig skjer noe i området mellom Birkelunden og Ringen. Vi har kunder fra Japan, Canada og Østerrike, som har oppdaget oss på sosiale medier og stikker innom, selv om vi ligger litt utenfor den vanlige lysløypen.

Blant bøker, kunst, keramikk og designgjenstander fra Guri Sandvik, Sara Skotte, Nedre Foss og Trefjøla, og parfymer fra Son Venin, henger plagg fra MM6, Le Mont St Michel og Andersen-Andersen, side om side med norske merker som Livid og Veronica B Vallenes.

– Vi prøver å løfte frem folk vi har tro på, sier Rom.

Frodig – Når alle klærne er på plass, vil konseptet bli enda tydeligere, sier John André Hanøy om butikken Luck Oslo, som han driver sammen med Jojo Champfleur. Her selges merker som Marni, JW Anderson, Diemme og Drôle de Monsieur. Foto: Nils Vik

Tropisk aroma

– Vi ville åpne noe vi følte markedet manglet, sier John André Hanøy (50).

– De fleste butikker i Norge er ganske like. Vi ønsket noe som er tropisk, frodig og fargerikt – noe man ikke forventer å se her hjemme.

Etter å ha jobbet 30 år innen mote, design og med butikker som YME, hadde han bestemt seg for ikke å åpne noen nye. Så ringte partneren Jojo Champfleur. Han hadde kommet over drømmelokalet i Grüners gate, og trengte hjelp.

– Det begynte i Paris, der jeg hadde stylet hår for Mardou & Dean under moteuken, og da flyet hjem ble kansellert måtte jeg bli igjen, og fikk tid til å slenge rundt i Marais. Der dukket butikken Lords & Fools opp, og jeg ble bergtatt, forteller Jojo Champfleur (47).

En uke senere var han tilbake og spurte om han kunne få representere merket i Norge.

– Lokalet var så stort at jeg ringte John André. Og han sa: «Jeg blir med om jeg kan få skape det jeg drømmer om.»

De dro til Paris og Tokyo og kjøpte inn vintage klær og designgjenstander. Resultatet er blitt en konseptbutikk, som særlig satser på interiør. I løpet av kort tid vil de også føre merker som blant andre Marni, JW Anderson, Mackintosh, Diemme, Iro, Drôle de Monsieur – og Lords & Fools.

Under en reise til Japan forelsket de seg også i merket Snow Peak, som lager klær og utstyr for friluftsliv, fra sammenleggbare griller til luksusprimuser. Champfleur ville kjøpe fiskestenger til å grille marshmallows. Og da skulle Hanøy ha campingstoler og bord.

– Vi selger alt fra rimelige til veldig eksklusive ting. Tanken er at hvem som helst skal kunne finne noe, sier Hanøy, og forteller om en ganske så heftig prosess: De begynte å kjøpe inn klær i mai, tok over lokalet i juni, begynte å rive i juli – og åpnet fire måneder senere.

– Alt har vært styrt av lyst og lykke, sier Hanøy.

– Jeg føler at veldig mye har falt på plass på veldig kort tid – og at alt har skjedd med en mening, og det er vi takknemlige for.(Vilkår)